Problemer med indkøring til dagpleje

28. august 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Problemer med indkøring til dagpleje

Kære Helen,

Tak for dine råd til, hvordan vi kunne få Andrea væk fra brystet, og mere interesseret i skemad. Det har virket SÅ godt, og vi aner virkelig ikke hvad vi skulle have gjort, uden dine meget konkrete råd ”dengang”.

Nu er vi tilbage igen. Situation er nemlig, at Andrea er startet i dagpleje 1/8. Og hun er ikke glad for det. Far står for indkøringen, for han har barsel frem til 9. september.

De første dage var han der med hende i kort tid. Da gik det fint. Så kørte dagplejemor en tur med de 4 børn på 20 minutter, hvor far sad og ventede ude foran hendes dør. Det gik også fint. Så sov hun formiddagslur der, og det gik også fint, og så sov hun formiddags- + eftermiddagslur der, der gik det også fint. Der var også gråd indimellem, men det gik fremad.

Så gjorde vi noget dumt. Vi valgte at tage på ferie i 5 dage. Fra torsdag (efter dagpleje) og til tirsdag (15-20 august). Så Andrea var ude af dg i tre hverdage. Vi tænkte, at det jo var over en weekend, så det betød ikke så meget.

Hun er startet igen d. 21/8, og hun bryder sig ikke om det. Hun klynker/græder, når hun kommer ind i opgangen. Hun har derfor haft nogle relativt korte dage igen, fordi far har haft mulighed for at hente hende, når det passede, så hun har været der til og med formiddagslur, og så har dp mor forsøgt at give hende mad (hun vil ikke rigtigt spise derovre). Det føles som om, hun er ”slået tilbage” til 3 skridt før start, for inden ferien var der relativ hurtigt fremgang – mens der efter ferien slet ingen fremgang er at spore.

Dagplejemor har godt kunnet få hende til at sove, men hun ...

Annonce

... har stort set ikke kunnet få hende til at spise.

Dagplejemor siger, at det virker som om, Andrea har det svært med, at dagplejemor ikke altid kan give hende sin udelte opmærksomhed, eller at hun ikke altid kan få hjælp med det samme, fordi der jo er tre andre børn, og så bliver Andrea så ked af det.

Dagplejemor siger, at Andrea har været glad for at sidde hos hendes store søn på 17 år, og jeg tror, at det måske også handler om, at de andre børn ikke kræver ham, ligesom de naturligvis kræver dagplejemor. Men hvordan kan vi hjælpe til med, at Andrea skal finde ud af, at hun ikke kan have dagplejemor for sig selv?

Dagplejemor har en sele som hun bruger, når et barn er ked af det, eller trænger til ekstra omsorg. Hun har derfor brugt den en del til Andrea, og det hjælper lidt, synes hun. Så er Andrea ikke så ked af det, når hun sidder der.

I dag da jeg hentede hende, der sad hun i selen, og jeg kunne høre på hendes vejrtrækning, at hun havde grædt en del. Der var ”efter veer/grynt” i vejrtrækningen. Så begyndte et af de andre børn at græde, og så begyndte Andrea også at græde, og det har jeg lagt mærke til, at hun tit gør, hvis hun er pirrelig, og der er andre der græder.

Vi nærmer os jo snart den tid, hvor vi begge skal arbejde, og på det tidspunkt har vi derfor ikke andet valg end at lade hende være derovre hele dagen. Men det er en hård tanke, når vi ved, at hun er ked af at være der. Hvordan kan vi udnytte den sidste uge af barslen mest optimalt, i forhold til at hjælpe Andrea med en god indkøring?

Vi glæder os til at høre dine tanker.

Hilsen,
Andreas forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene