Svar: Skrigeture før afføring

23. august 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at høre, at primperan har haft god effekt på din mælkeproduktion og at amningen lige nu derfor kører bedre - super!:)

Du fortæller at afføringen er "baby-remoulade" og det lyder derfor ikke som om at din dreng har hård mave eller svært ved at komme af med afføringen. Og normalt når man giver afføringsmiddel, så er det hvis barnet har hård mave ...

Der sker dog ikke noget ved at forsøge med lidt laktulose, for at se om det giver en forskel. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og påvirker således ikke tarmens bevægelser. Det giver således ikke en "doven tarm" og du kan derfor godt give ham det uden at være urolig.

Det kan være en fordel at give ham det to gange dagligt og han må få 1 ml pr kg han vejer. Du kan starte med at give lidt mindre og så øge dosis efter hvordan han reagerer. Hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan du give ham 3 ml morgen og 3 ml aften - til at starte med kan du prøve med 2 ml morgen og 2 ml aften og hvis dette ikke har nogen effekt, eller hvis det virker for voldsomt, så kan du justere lidt op og ned. Det virker så sandsynligvis dagen efter.

Supplerer du amningen med modermælkserstatning, så kan du overveje at forsøge med en anden type ...

Annonce

... erstatning. De virker forskelligt. Semper laver blandt andet "Syrnet Allomin" (den grønne), som er til børn med tendens til forstoppelse. Du kan også prøve med NAN HA, som har devist hydrolycerede proteiner, det kan også virke positivt på træge maver.

Det kan være en rigtig god idé at massere hans mave. Du kan komme lidt badeolie på fingrene og med et par fingre massere i urets retning rundt omkring navlen. Du kan også cykle med hans ben og hjælpe ham med at bukke og strække benene. Når du bevæger hans ben, så sættes der også mere gang i maven. Og så kan du også prøve at trykke ham lidt under fødderne, massere hans fodsåler, - det kan også hjælpe nogle børn :) Nogen har glæde af zoneterapi ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan også drøfte med jeres læge om din lille dreng kunne have glæde af mælkesyrebakterier. Det anbefales nogle steder til børn der er født ved kejsersnit, fordi de ikke får samme tarmflora med sig, som børn der fødes vaginalt. Jeg ved fra dit tidligere brev at din dreng netop er født ved kejsersnit. Mælkesyrebakterier kan gives i flydende form, det kan f.eks. være Bifiform minidråber eller BioGaia. Tal med lægen om, hvorvidt det er noget du skal forsøge.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år