Svar: Skrigeture før afføring
23. august 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre, at primperan har haft god effekt på din mælkeproduktion og at amningen lige nu derfor kører bedre - super!:)
Du fortæller at afføringen er "baby-remoulade" og det lyder derfor ikke som om at din dreng har hård mave eller svært ved at komme af med afføringen. Og normalt når man giver afføringsmiddel, så er det hvis barnet har hård mave ...
Der sker dog ikke noget ved at forsøge med lidt laktulose, for at se om det giver en forskel. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og påvirker således ikke tarmens bevægelser. Det giver således ikke en "doven tarm" og du kan derfor godt give ham det uden at være urolig.
Det kan være en fordel at give ham det to gange dagligt og han må få 1 ml pr kg han vejer. Du kan starte med at give lidt mindre og så øge dosis efter hvordan han reagerer. Hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan du give ham 3 ml morgen og 3 ml aften - til at starte med kan du prøve med 2 ml morgen og 2 ml aften og hvis dette ikke har nogen effekt, eller hvis det virker for voldsomt, så kan du justere lidt op og ned. Det virker så sandsynligvis dagen efter.
Supplerer du amningen med modermælkserstatning, så kan du overveje at forsøge med en anden type erstatning. De virker forskelligt. Semper laver blandt andet "Syrnet Allomin" (den grønne), som er til børn med tendens til forstoppelse. Du kan også prøve med NAN HA, som har devist hydrolycerede proteiner, det kan også virke positivt på træge maver.
Det kan være en rigtig god idé at massere hans mave. Du kan komme lidt badeolie på fingrene og med et par fingre massere i urets retning rundt omkring navlen. Du kan også cykle med hans ben og hjælpe ham med at bukke og strække benene. Når du bevæger hans ben, så sættes der også mere gang i maven. Og så kan du også prøve at trykke ham lidt under fødderne, massere hans fodsåler, - det kan også hjælpe nogle børn :) Nogen har glæde af zoneterapi ...
Du kan også drøfte med jeres læge om din lille dreng kunne have glæde af mælkesyrebakterier. Det anbefales nogle steder til børn der er født ved kejsersnit, fordi de ikke får samme tarmflora med sig, som børn der fødes vaginalt. Jeg ved fra dit tidligere brev at din dreng netop er født ved kejsersnit. Mælkesyrebakterier kan gives i flydende form, det kan f.eks. være Bifiform minidråber eller BioGaia. Tal med lægen om, hvorvidt det er noget du skal forsøge.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske