Putningen og natten volder os problemer

23. august 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Putningen og natten volder os problemer

Hej Helen.

Nu skriver jeg igen fordi vi ikke aner levende råd. Vi har to børn. En dreng på 2 år og 9 mdr. Pige 11 mdr. De er begge glade og tilfredse det meste af dagen, det er putningen og natten som volder os problemer.

Vores dreng sover stadig middagslur ca. 2 timer. Han bliver puttet med to godnat historier ved sengekanten og et par sange. Efter han er puttet står han op et par gange, fordi han søger kontakten, men falder til sidst i søvn ved 20-tiden. 3-4 gange om natten kommer han ind til os. Han er ikke nem at putte igen, da han vil have at vi bliver hos ham. Vi forsøger at fastholde at han skal tilbage i sin seng, da ingen af os sover ordentligt når han ligger imellem os. Vi har overvejet at han kan have en madras på gulvet hos os, eller vi kan have en hos ham? Alt for at få søvn. Uanset puttetidspunkt og natten forløb, sover han sjældent længere end til 6-6.30

Hans lillesøster er helt særlig hvad søvn angår. Hun græder altid, når hun skal sove. Hendes rytme er stort set som du anbefaler, bortset fra at hun af og til sover lang formiddag. Men måltiderne ligger helt fast. Begge hendes lure foregår ved at hun trilles i søvn, med kun lidt gråd, lige når man lægger hende ned. Aftenritualet består af bad, godnatgrød, børste tænder, og mme i flaske. (hun tager max. 50 ml). Hun er blevet ammet meget længe, og kan ikke rigtig finde ud af det med flasken. Vi kan ikke få hende til at ...

Annonce

... bruge sut, sutteklud, bamse eller lign. Så når hun puttes er det med dynen omkring sig og en hånd på mave og hoved.

Hun græder for det meste, nogen gange mere end andre. Det tager sjældent mere end 5-10 min. Problemet er at hun altid vågner op og er MEGET svær at putte, hvilket giver problemer, når den ene er ude af huset og den anden er ved at putte storebror. Så står han også op og render rundt imens hun græder. På det seneste har hun været meget forkølet og og grædt hver time. De sidste par nætter har jeg ammet hende, fordi vi ikke har kunnet få hende til at falde til ro ellers. Der er ellers ikke noget mælk, for jeg er stoppet med at amme, men det er det eneste som har kunnet berolige hende og jeg er startet på arbejde og måtte have søvn, men nu er det nærmest blevet endnu sværere at trøste hende. Jeg kan ikke holde ud at hun græder så meget, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre anderledes. Jeg tænker på at hun skal lære at falde i søvn af sig selv, men hun virker meget afhængig af at nulre huden på min arm, hals, bryst eller hvad hun nu kan få fat på, når hun bliver træt og skal sove. Hun havde meget ondt i maven de første 5-6 mdr. og har derfor været meget på arm og i slynge.

Mine spørgsmål er :
Hvordan vi som forældre kan få nogle roligere aftener og mere nattesøvn? Og hvornår og hvordan, kan vi lade børnene dele soveværelse?

Med venlig hilsen
Den trætte og frustrerende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder