Svar: Sut, nyt værelse og bleer
22. august 2013
Alder:
16 mdr.
Kære lidt bekymrede mor
Tak for dit brev :)
En juniorseng er de fleste børn først parat til, når de er 2½ - 3 år. Til den tid vil det være rigtig dejligt for dem, at få en større og mere åben seng, som de kan kravle ud af og søge mor og far, når de har brug for det.
Da jeres dreng kun er 15 måneder, så lyder det som en rigtig god idé at beholde tremmesengen. Han er kender sin seng, den er tryg og giver ham en god ro og den sikrer samtidig at han ikke kan trille ud af sengen og komme til skade.
I kan godt flytte ham på eget værelse og indrette dette hyggeligt, så han lærer at sove der. Og det vil netop være rigtig godt at han så har sin vante seng med sig, bliver puttet som han plejer med puttebamse, godnathistorie osv. eller hvad I nu bruger - og så netop har trygheden, det genkendelige hos sig - men lærer at sove i det nye værelse. Hvis alt er nyt, så bliver det for stor en omvæltning for ham.
I skal derfor prøve at bibeholde så meget af det putteritual han allerede har og samtidig forsøge at få skabt nogle gode vaner, som I kan bruge fremover. Og det vil være rigtig fint at flytte ham og arbejde på nye putterutiner netop nu. For det første så begynder han nu at få lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer og han er således ikke længere helt så afhængig af at have jer helt tæt på. Og samtidig så vil de fleste børn i 18-20 måneders alderen få en urolig periode. De har ofte svært ved at sove og vågner ofte også om natten, så med det in mente, så kan det være en rigtig god idé at gøre ham tryg ved værelset og få skabt nogle gode rutiner før I rammer denne periode.
Med hensyn til lillesøster og sut, så må I forsøge jer frem. Der findes mange forskellige modeller og det er lidt forskelligt, hvad model børn foretrækker. Man kunne på et tidspunkt får en gennemsigtig model fra Nuby, som nogle børn accepterede - om de stadig er på markedet ved jeg faktisk ikke, det er et stykke tid siden jeg har set dem ... jeg har set at Tommee Tippee laver noget tilsvarende, måske kan I også finde andre. Hele sutten er gennemsigtig - det ser lidt sjovt ud, når barnet sutter, men nogle børn kan bedre sutte på denne slags ...
Det kan også nogle gange hjælpe at vælge en sut med en suttering, hvorigennem I kan trække en stofble eller lignende. Det at have en klud ved ansigtet sammen med sutten kan gøre at hun falder mere til ro og også bedre kan holde sutten i munden.
Jeres drengs tynde afføring ... I skriver at han i en længere periode har spist mest brød, frugt og grøntsager og jeg tænker at han måske har det man kalder for "Toddlers diarre".
Toddlers Diarre er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarre eller tumlingediarre, når alle andre mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarre.
Toddlers Diarre opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
I kan derfor prøv at give jeres dreng en mere varieret kost, hvor I især har fokus på at han skal have lidt mere fedt i maden. Det vil sige fortsat bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde han sødmælk i stedet for letmælk, og også medtænke smør på brødet, sovs til maden osv.
Det vil være rigtig godt, hvis I fortsat koger hans grøntsager og ikke giver ham råkost, ligesom I også godt må give ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner. Det kan lette på optagelsen.
Han skal stadig have frugt hver dag, men mængden skal måske sættes lidt ned, så han i en periode får mindre end han plejer. Banan kan være en god idé at give ham og I kan også prøve med revet æble på f.eks. lidt tykmælk.
Slik, saftevand og lignende søde sager skal I så vidt muligt ikke give ham...
Og så lige en afsluttende bemærkning - med hensyn til at flytte lillesøster på eget værelse, så kan det af hensyn til risikoen for vuggedød anbefales, at I ikke lader hende sove alene, før hun er 6 måneder gammel ...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske