Brev:
Hvornår stopper korte lure?
23. august 2013
Alder:
3 mdr.
Hvornår stopper korte lure?
Kære Helen,
Tak for svar på mit sidste brev. Det går noget bedre om natten nu.
Jeg vender nu tilbage med min søns søvnproblemer om dagen (han er nu næsten 16 uger og jeg ammer ham fuldt ud).
Siden han var 2 uger gammel har han kun sovet en halv time af gangen. I de første halvanden måned gik jeg lange ture med barnevognen om formiddagen for at få ham til at sove videre. Det lykkedes for det meste, men der kunne gå en halv til en hel time før det lykkedes og så sov han 20-30 minutter mere ca. Om eftermiddagen lå han på maven af mig i sofaen og der sov han bedst (ofte 1,5 til 3 timer med små opvågninger). Det var dog slet ikke en holdbar situation, da jeg jo aldrig havde armene fri. Om natten sov han 10-11 timer.
Da han var 7 uger fik jeg ham over i en slyngevugge om dagen og siden da har jeg alleroftest kunnet forlænge hans lure til 1,5 til 2 timers varighed. Problemet er bare at jeg skal vugge den konstant – ellers vågner han. Ind imellem sker det dog at han efter en halv til en hel time kan sove 10-30 min uden jeg behøver at vippe den. Ofte er han gladest bagefter når dette er sket, som om han er mere udhvilet. For problemet er jo også at han er meget pylret – også selvom jeg forlænger alle hans lure undtagen aftenluren når han tager sådan en.
Jeg har efterhånden læst alt (tror jeg) om søvnfaseskiftproblemer og om at forlænge lure – hvor vigtigt det er at han får søvnen og at jeg ikke skal vugge ham mere end det er nødvendigt for at han kan sove videre.
I barnevognen sover han stadig kun en halv time og jeg har ikke længere tålmodighed til at gå flere timer for at han evt. Falder i søvn igen.
Jeg synes det er megahårdt! Og jeg regner egentlig ikke med at du kan hjælpe mig videre ift problemet (men hvis du har nogle råd hører jeg dem selvfølgelig gerne).
Mine spørgsmål til dig er dog:
1) Hvornår mon det ændrer sig det med de korte lure??? For det gør det vel på et tidspunkt??? Hvis ikke så bliver det da utrolig hårdt for barnet at komme i vuggestue hvor de jo ikke kan vugge ham hele tiden.
Jeg kender flere der har haft børn med samme problem (ofte sov de dog 45 minutter) og de fortæller at det ændrede sig af sig selv da barnet var omkring 7-9 måneder. Et par stykker har dog sagt omkring et år.
Er det også din erfaring/viden? Og hvorfor mon det (forhåbentlig) ændrer sig på det tidspunkt?
2) Er det din erfaring at barnet bliver afhængig af at blive vippet? Jeg kender en hvis barn ikke ville ligge i slyngevuggen længere da han blev 5 mdr og der var ikke noget problem med at lægge ham i en alm. seng derefter. Hun havde også skullet vugge ham hele tiden for at han ikke vågnede i starten. Efterhånden havde hun dog ikke behøvet at vippe den heeele tiden.
3) Kan man mon komme til at bytte om på nat og dag ved at ”manipulere” med dagssøvnen ved at forlænge lurene? Sådan at barnet begynder at sove mere om dagen når man vugger, men til gengæld mindre om natten?
Med venlig hilsen
Den udmattede mor