Svar: Pasning og aftenflaske
2. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med en tur i teateret, og selvom du tager af sted med lidt uro i maven, så skal det nok gå :)
Lukas vil naturligt savne brystet - og alternativet er umiddelbart flaske, som han måske vil acceptere, når det er barnepigen, der giver ham den, og mor og brystet ikke er der. Det skal i hvert fald være en mulighed, som hun kan forsøge sig med.
Hvis han slet ikke vil acceptere flaske, så må han få lidt lun mælk af en kop. Det kan være af en almindelig lille drikkekop, som han bruger normalt, når han spiser eller det kan være af en tudkop. Den kop han normalt drikker vand af, kan han stadig få vand eller mælk af, når han bliver passet.
Nogle børn bryder sig ikke om smagen af modermælkserstatning og man kan derfor vælge at malke ud, så han kan få udmalket modermælk og dermed mælk, som han plejer at få og kender og er tryg ved. Der sker dog ikke noget ved at han en sådan aften tilbydes vand i stedet - du kan amme ham, når du atter er hjemme, så bare han får væske er det rigtig fint. Og måske vil han acceptere flasken, hvis der er vand og ikke mælk i den.
Og ellers skal han naturligvis have mad som han plejer at få og får derfor noget at spise, så han skal nok klare sig, til I kommer hjem igen :)
Hvis han bliver ulykkelig, fordi han savner jer og ikke forstår, hvor I er, så må barnepigen lægge sig med ham og putte med ham, trille ham en lang tur i barnevognen eller hvad hun nu fornemmer der vil virke til at trøste og berolige ham bedst. Da I er i teateret er I jo svære at få fat i og kan ikke lige komme, hvis hun ringer - det er dog få timer I er væk, og jeg tænker at det nok skal gå alt sammen :)
Og pas på med at ringe hjem - for du ringer måske lige der, hvor han er træt og derfor lidt ked af det og så bliver du urolig, hvor det ellers er gået rigtig fint:)
Håber I får en rigtig dejlig tur og at det bliver en god oplevelse for alle:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske