Svar: Tilbagemelding på amning+ søvn, og stadig luft i maven

9. juni 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at der sker lidt fremskridt hos jer, også selvom du skriver at lillepigen nu er blevet 14 uger og du synes det snart burde vende ... Det har du ret i, men hos nogle børn går det stille og roligt fremad og må så tage den tid det tager, hos andre børn, virker det som om at mave- og tarm nærmest fra den ene dag til den anden ændrer sig ... Og hos jer, lyder det som om at der sker små langsomme fremskridt - og det er hårdt, men det går den rigtige vej :)

Det lyder som om at din mælk nu har stabiliseret sig, så hun får hvad hun har behov for hos dig - hvis hun var sulten, så ville hun sandsynligvis sluge en flaske og det gør hun ikke. Du må naturligvis gerne forsøge med flasken fortsat, hvis du gerne vil have at hun kan tage imod en sådan. Hvis det er dejligt for jer, at hun kan blive passet eller du kan blive aflastet lidt, så er det en god idé at holde fast i at give flaske dagligt, ellers er der stor sandsynlighed for at hun vil vælge den ægte vare og ikke vil tage imod flaske senere hen.

Du fortæller at I har givet hende lidt kamillete i flaske og at det lykkedes efter lidt protester - det er helt fint. Det kogte vand kan nogle gange have god effekt på maven og være det, der skal til for at hun får lidt mavero og sover bedre. Det der er vigtigt er, at vandet ikke udgør så stor en del af hendes indtag, at det går ud over hendes indtag af mælk, så hun ikke får den mængde mælk hun har brug for, fordi det naturligt vil påvirke hendes vægt og trivsel. Men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.

Det lyder som om at I har forsøgt alt for at minimere hendes luft i mave og tarm og det lyder som om at hun nok har et lidt umodent tarmsystem, som skal have tid. Jeg tænker at for rigtig mange børn ændrer det sig i 4 måneders alderen, hvor hun stille og roligt også kan begynde med lidt skemad. Det vil også hjælpe jer til at få lidt mere rytme ind i ...

Annonce

... dagen, hvor hun får skemad, vand af kop, får mælk (bliver ammet eller får flaske) og puttes til lur. Og i takt med at hun bliver ældre, får mere rytme om dagen, spiser mere varieret og maven naturligt også modnes, ja så får I mere ro på generelt.

Det er rigtigt at nogle oplever en reaktion på D-dråberne. Reaktionen kommer ofte inden for 1/2 time efter at barnet har fået dråberne. Der er dog ikke nogen undersøgelser der har vist, at der burde være en sammenhæng og sundhedsstyrelsen anbefaler at man fortsætter med D-dråber. Førhen i tiden foreslog man at forsøge med ACD dråber i stedet, fordi de er opslæmmet i en anden olie, men det er man gået væk fra, fordi der så kan være en risiko for at barnet får for meget A-vitamin.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Ammestillinger kan have noget at sige i forhold til, hvor meget luft hun sluger, når hun spiser, ligesom flasken hun tilbydes og flaskesutten også kan have noget at sige i forhold til hendes luftindtag. Det kan derfor nogle gange hjælpe at amme med flere ammestillinger, ligesom du også kan forsøge med en anden type flaske.

Det er vigtigt at du hjælper hende med at bøvse, når hun er færdig med at spise og hvis der ikke rigtig kommer en bøvs, så må du lade hende sove. Prøv så at lægge mærke til om hun efter 20-40 minutter begynder at ligge uroligt, virrer med hovedet, smasker osv. Det kan være tegn på at der er noget luft på vej, du kan her prøve at tage hende op, hjælpe hende af med luften og putte hende igen. Hvis hun vågner for meget af dette, så kan du også lade hende sove med hovedgærdet eleveret. Du kan lægge et lille sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen er løftet lidt op i hovedenden og hun ikke ligger helt fladt. På den måde kan luften bedre finde vej op og ud - og det giver mindre uro i maven, hvis luften kan komme ud som en bøvs, en hvis den skal ud som prutter:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet