Svar: Sut, sut, sut
3. juni 2013
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter vil have rigtig meget glæde af sin sut - også selvom hun ikke har brugt den særlig meget før, så lyder den til at have en beroligende virkning og fungere som substitut for jer - lidt på samme måde som en bamse kan gøre det.
Jeg synes det er helt okay at hun får en sut, når hun skal sove til middag og også når hun skal sove om aftenen. Hvis hun en gang imellem har brug for den, for at blive trøstet lidt, så er det naturligvis også okay. Det der er vigtigt er, at hun ikke har sutten i munden hele tiden. Det er vigtigt at sutten lægges et sted, hvor den har fast plads, og kun bruges, når det er nødvendigt. Ligesom du gerne må lære hende hen af vejen at give dig sutten, eller tage sutten ud af munden, når hun f.eks. taler. En sut i munden hele tiden vil kunne påvirke både hendes sprog og hendes tænder.
Sammen med sutten kan du introducere en putteklud eller puttebamse. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig og bruger den bevidst. Fordelen ved en putteklud eller bamse er, at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nusse, nulre næse osv. som hun føler behov for og kan trøste sig og berolige sig med den - uanset om hun sover hjemme eller ude, passes af andre osv. På den måde kan kluden eller bamsen følge hende uanset hvor hun er og sammen med en sut kan det give god ro. Og samtidig kan klud eller bamse, så følge hende, når hun måske omkring 3 års alderen ikke længere har brug for sin sut mere.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske