Svar: Sut, sut, sut

3. juni 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres datter vil have rigtig meget glæde af sin sut - også selvom hun ikke har brugt den særlig meget før, så lyder den til at have en beroligende virkning og fungere som substitut for jer - lidt på samme måde som en bamse kan gøre det.

Jeg synes det er helt okay at hun får en sut, når hun skal sove til middag og også når hun skal sove om aftenen. Hvis hun en gang imellem har brug for den, for at blive trøstet lidt, så er det naturligvis også okay. Det der er vigtigt er, at hun ikke har sutten i munden hele tiden. Det er vigtigt at sutten lægges et sted, hvor den har fast plads, og kun bruges, når det er nødvendigt. Ligesom du gerne må lære hende hen af vejen at give dig sutten, eller tage sutten ud af munden, når hun f.eks. ...

Annonce

... taler. En sut i munden hele tiden vil kunne påvirke både hendes sprog og hendes tænder.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sammen med sutten kan du introducere en putteklud eller puttebamse. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig og bruger den bevidst. Fordelen ved en putteklud eller bamse er, at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nusse, nulre næse osv. som hun føler behov for og kan trøste sig og berolige sig med den - uanset om hun sover hjemme eller ude, passes af andre osv. På den måde kan kluden eller bamsen følge hende uanset hvor hun er og sammen med en sut kan det give god ro. Og samtidig kan klud eller bamse, så følge hende, når hun måske omkring 3 års alderen ikke længere har brug for sin sut mere.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor