Svar: Vuggestue - 6 mdr.
21. maj 2013
Alder:
6 mdr.
Kære ulykkelige mor
Hvor er det bare en uheldig situation at stå i og jeg kan godt forstå du er ked af at I står i den situation ... Men prøv at lægge skyldfølelsen på hylden og sig til dig selv at det måske viser sig at være rigtig godt. Man ved hvad man har, men ikke hvad man får og måske vil det være en rigtig god institution jeres datter kommer i.
Hvor om alting er, så kan I ikke gøre andet end at lade hende starte hvor hun nu har fået plads og så tage en dag af gangen og se hvordan det går. Hvis hun stortrives i den nye vuggestue og det fungerer godt for jeres familie, så kan I vælge at lade hende blive, hvor hun er. Hvis hun modsat, har svært ved at falde til og det samtidig er problematisk for jer at skulle aflevere og hente børn to forskellige steder, så kan I flytte hende, når der er plads i den institution, hvor storebror går - også selvom hun kun når at være det nye sted i 3-4 måneder.
Selvom det ofte vil være en stress situation at skifte institution, så er det ikke noget der skader hende. Det der er vigtig er at I oplever at hun trives og at der er ro på hjemmefronten, så hun ikke også skal bruge ressourcer på at være hjemme, men netop der kan tanke op og finde kræfter til at møde hverdagen. Mange børn skifter institution undervejs - det kan være at man flytter, forældre bliver skilt, søskende får plads sammen, barnets dagplejer lukker og barnet skal i vuggestue osv. Der kan være masser af årsager til at børn ikke kan gå i den pasningsordning, hvor de har været fra starten - og det er okay :)
Så ro på - det skal nok gå det hele - stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske