Svar: Blodåre - 2 mdr.
18. maj 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev :)
Hos mange babyer vil man kunne se blodårer tydeligt på hovedet og i tindingen. Øverst på din drengs hoved, er en blød plet, det der kaldes en fontanelle og her vil du ofte også kunne se en blodåre og at pulsen dunker - det er normalt.
Mange børn har også forskellige "pletter" - de kan være røde i forskellige nuancer eller de kan være blålige. Nogle børn har det der kaldes jordbærmærker, andre det der kaldes storkebid og så er der også børn, der har små rødlige eller blålige mærker i huden, som ses tydeligt, når barnet f.eks. græder, men som man ellers ikke lægger så meget mærke til. Hvis barnets blodårer ligger lige under huden, så kan de godt nogle gange ses som et "blåt mærke". Hos nogle børn vil man også kunne se et mærke hvis navlestregen f.eks. har ligget over eller rundt om barnets hoved, da barnet blev født ...
Man skal være opmærksom hvis barnet har nogle mærker der vokser, ændrer farve eller udseende og er du i tvivl skal du altid spørge din læge, for at få det tjekket. Hos jer lyder det dog umiddelbart som om at de blodårer din dreng har og de mærker du kan se er helt normale :) Og som du selv er inde på, så vil hans udseende naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre, får mere hår på hovedet osv.
Håber dette giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske