Svar: Baby evigt utilfreds

17. april 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder som om at I har fået jer en lillesøster, der græder rigtig meget. Det lyder også som om at I har fået hende set af flere behandlere og at der sker fremskridt, omend det går langsomt - og du synes naturligt det er hårdt. Det er svært for dig at nå de praktiske ting, det er svært for dig at finde overskud til storesøster og til dig selv, fordi lillesøster naturligt fylder og har rigtig meget brug for nærhed og fysisk kontakt - og det lyder faktisk lidt som om at din mand ikke helt er klar over, hvor svært og krævende det er ...

Faktisk tænker jeg at I er nødt til at sætte jer ned og tale om, hvordan I skal komme igennem de næste måneder. Du er nødt til at være ærlig om, hvad du oplever og hvor meget det hele tærer på dig, ligesom du er nødt til at melde ud, hvis du har brug for at far lige nu er mere hjemme, prioriterer visse ting anerledes osv.

Det er vigtigt at I får talt om, hvad I hver især forventer af hinanden. Hvad forventer far af dig og hvad er realistisk, som situationen er - og modsat, hvad forventer du af ham og hvad vil være realistisk her. Og hvordan kan I så prioritere hinanden lige nu, så du får lidt mere overskud - og så han måske også får det - måske er det fordi han også synes det er hårdt, at han vælger at være hos storesøster hele aftenen. Løsningen er dog ofte at I hjælper hinanden og ikke at I trækker jer fra hinanden ... Og derfor er første skridt at I får talt sammen.

Jeres indbyrdes forhold, jeres overskud og børnenes overskud - det påvirker alt sammen hinanden. Og lillesøster bliver naturligt mere grædende og svær at stille tilpas, når og hvis hun mærker at I i familien har det svært. Disharmoni mellem forældre, manglende overskud osv. påvirker naturligt små børn og ofte reagerer de før vi ...

Annonce

... egentlig selv mærker at noget er galt ...

Hvad har du af netværk - er der en bedstemor eller lignende, som kunne komme forbi? Hendes rolle kan være at trille en tur med barnevognen, så du kan få slappet lidt af eller få frigivet tid til andre ting. Det kunne også være at hun ikke ville have noget imod at hjælpe til med det praktiske, så hun måske ville hjælpe med at støvsuge, eller lave lidt mad til fryseren eller andet, så du på den måde fik mere tid til dig selv og dine piger.

Jeg ved ikke, hvad I har af økonomiske midler og muligheder, men I kunne jo også overveje at få rengøringshjælp eller måske ansætte en ung pige, der kunne komme hjælpe med børnene, eller lave praktiske ting ...

En slynge eller en vikle kunne måske være en hjælp hos jer, så du kan have lillesøster tæt på dig og give hende den fysiske kontakt og nærhed, som hun søger og naturligt har brug for, samtidig med at du også kunne lave nogle andre ting.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En slyngevugge vil i nogle familier være en rigtig god idé, I andre familier vil det fungere rigtig godt med en sansegynge. Det at hun kan ligge et sted og blive bevæget og vugget kan nogle gange være med til at give den ro, som I naturligt alle sammen har behov for. En slyngevugge, har den fordel at den skærmer hende og hun kan føle sig omsluttet og måske falde til ro og sove der - en sansegynge har den fordel, at hun kan ligge og kikke, studere omgivelserne, men efter eget behov og uden at føle sig presset til kontakt.

I min bog "Helens bog om gråd og trøst" kan du læse om gråd hos børn i forskellige aldre og hvad gråden kan skyldes og hvad du kan gøre ved det.

Sender dig et stort knus herfar og håber at I sammen kan finde ud af, hvad der skal ske hos jer, for at I alle fire kan trives bedst muligt :)

Tal også meget gerne med din læge om hele situationen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin