Svar: Kontakt og pasning af far

1. april 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Janni

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at børn i 4-5 måneders alderen kan vise lidt separationsangst overfor fremmede, de smiler ikke automatisk til andre, de protesterer højlydt, hvisandre forsøger at holde dem eller kræver for intens kontakt - de har det bedst i mors eller fars favn. Og måske er det netop dette I har mærket hos jer. At jeres dreng lige nu er lidt afstandstagende overfor andre, at han har brug for lige at se dem lidt an, før han er klar til kontakt.

Derudover har det naturligvis også noget at sige, hvordan man henvender sig til ham. Om man står lige foran ham, om man bruger sin mimik, sine lyde, pludrer i højere toner osv. som naturligt vil være med til at fange hans opmærksomhed. Måske virker det hele lidt voldsomt på ham i starten, når der kommer gæster eller når I er nogle steder, og han kan ikke finde ud af hvor han skal kikke hen. Måske kan du se på ham, at han også spjætter med arme og ben, knytter sine hænder eller lignende, som tegn på at han bliver lidt utilpas i situationen ...

Hans kontakt kan bedst vurderes af jeres sundhedsplejerske eller læge og hvis du er i tvivl om, hvorvidt hans kontakt er alderssvarende, vil det være rigtig godt at spørge dem. Måske har sundhedsplejerskerne i byen hvor I bor et "åbent hus", hvor du kan tage hen med ham og få ham ...

Annonce

... vurderet :)

Med hensyn til at I gerne vil have far mere på banen og gerne vil have at far kan putte jeres dreng, så lyder det som en god idé at introducere en flaske. Far vil naturligt have lettere ved at passe ham, hvis han ikke er afhængig af brystet og dermed af dig.

Hvis du har mod på det og overskud til det, kan du prøve at malke ud, så han kan få din mælk i flasken, det kan måske hjælpe lidt på maven. Du kan også prøve at købe en af de erstatninger, der ofte anbefales til børn med tendens til træge maver - det kunne være NAN HA eller Allomin Syrnet (den grønne).

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange får børn tendens til forstoppelse, når man starter op med skemad. Det er her vigtigt at man holder mængden af skemad nede, så han får lidt, men ikke så meget at det fjerner pladsen fra mælken. Han skal have samme mængde mælk, som han plejer at få og skemaden skal komme ud over det vanlige indtag.

Lidt frugtmos kan ofte også hjælpe på maven, det kan f.eks. være lidt sveskemos, blommemos eller abrikosmos:)

Og nogle gange er det nødvendigt at holde maven igang med lidt afføringsmiddel, f.eks. laktulose. Det er vigtigt at hans mave fungerer - det har stor betydning for hans indtag af både mælk og skemad og får hans velbefindende, overskud og hans humør generelt ....

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin