Svar: Kontakt og pasning af far
1. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Janni
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn i 4-5 måneders alderen kan vise lidt separationsangst overfor fremmede, de smiler ikke automatisk til andre, de protesterer højlydt, hvisandre forsøger at holde dem eller kræver for intens kontakt - de har det bedst i mors eller fars favn. Og måske er det netop dette I har mærket hos jer. At jeres dreng lige nu er lidt afstandstagende overfor andre, at han har brug for lige at se dem lidt an, før han er klar til kontakt.
Derudover har det naturligvis også noget at sige, hvordan man henvender sig til ham. Om man står lige foran ham, om man bruger sin mimik, sine lyde, pludrer i højere toner osv. som naturligt vil være med til at fange hans opmærksomhed. Måske virker det hele lidt voldsomt på ham i starten, når der kommer gæster eller når I er nogle steder, og han kan ikke finde ud af hvor han skal kikke hen. Måske kan du se på ham, at han også spjætter med arme og ben, knytter sine hænder eller lignende, som tegn på at han bliver lidt utilpas i situationen ...
Hans kontakt kan bedst vurderes af jeres sundhedsplejerske eller læge og hvis du er i tvivl om, hvorvidt hans kontakt er alderssvarende, vil det være rigtig godt at spørge dem. Måske har sundhedsplejerskerne i byen hvor I bor et "åbent hus", hvor du kan tage hen med ham og få ham vurderet :)
Med hensyn til at I gerne vil have far mere på banen og gerne vil have at far kan putte jeres dreng, så lyder det som en god idé at introducere en flaske. Far vil naturligt have lettere ved at passe ham, hvis han ikke er afhængig af brystet og dermed af dig.
Hvis du har mod på det og overskud til det, kan du prøve at malke ud, så han kan få din mælk i flasken, det kan måske hjælpe lidt på maven. Du kan også prøve at købe en af de erstatninger, der ofte anbefales til børn med tendens til træge maver - det kunne være NAN HA eller Allomin Syrnet (den grønne).
Nogle gange får børn tendens til forstoppelse, når man starter op med skemad. Det er her vigtigt at man holder mængden af skemad nede, så han får lidt, men ikke så meget at det fjerner pladsen fra mælken. Han skal have samme mængde mælk, som han plejer at få og skemaden skal komme ud over det vanlige indtag.
Lidt frugtmos kan ofte også hjælpe på maven, det kan f.eks. være lidt sveskemos, blommemos eller abrikosmos:)
Og nogle gange er det nødvendigt at holde maven igang med lidt afføringsmiddel, f.eks. laktulose. Det er vigtigt at hans mave fungerer - det har stor betydning for hans indtag af både mælk og skemad og får hans velbefindende, overskud og hans humør generelt ....
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske