Svar: Sutten
15. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Ark
Tak for dit brev :) Og velkommen til :)
Det er helt naturligt, at små børn som din dreng har et stort behov for at sutte, og at det at sutte virker beroligende. Det er således rigtig fint, at du giver din dreng en sut, når han skal sove, fordi det hjælper ham med at overgive sig til søvnen. Han må naturligvis også gerne få en sut, hvis han er ked af det, fordi det kan berolige ham.
Det kan ofte være en idé at vælge en sut med en suttering, fordi du så kan trække en stofble eller lignende igennem sutten. Det gør det lettere for ham at holde sutten ved ansigtet - den falder ikke så let ud. Samtidig vil kluden stille og roligt også indgå i hans putteritual, så han på sigt også finder ro ved netop at mærke kluden og på den måde måske bedre kan undvære sin sut.
Nogle børn har et større suttebehov end andre børn og dette behov skal naturligvis tilfredsstilles og hos jer med en sut. Jeg tænker at han lige nu, skal have lov til at have sutten, når han viser behov for det. Du skal dog sikre dig at det ikke går ud over hans lyst til at die ved brystet og dermed ud over hans indtag af mælk. Det er vigtigt at han dier / sutter nok hos dig, både så du opretholder din mælkemængden og så du hele tiden sikrer hans behov - men det lyder ikke til at være noget problem hos jer lige nu.
I takt med at han bliver ældre (fra 6 måneder og fremefter), vil hans behov for at sutte og gumle naturligt blive stillet via mad. Til den tid kan han få ristede rugbrødsbjælker, agurk, frugtbåde og lignende og vil på den måde også få stillet lidt af sit suttebehov. Behovet for sutten vil således blive minimeret.
Det kan være en god idé at du forsøger ikke at give ham sutten, hver gang han skifter søvnstadie. Han har en alder nu hvor hans søvn begynder at indeholde lidt flere stadier - hvor han skifter mellem at sove let og sove dybt og også drømmer - og når han skifter stadie, vil han ofte tabe sutten og føle behov for den. Her kan det være en god idé at du prøver at hjælpe ham videre i søvnen med nærhed og kærtegn, beroligende hænder osv. så han ikke vænnes til at få sutten i munden hver time natten igennem. Men ellers er det som sagt helt okay at han stadig får sin sut og har brug for at sove med den :)
Om dagen skal du på samme måde prøve at holde brugen af sutten til de tidspunkter, hvor han skal sove. Ammes først og derefter få sutten at falde til ro på, men ikke sutten, når han er vågen og aktiv. Det er vigtigt at han bruger munden til at pludrer, øver forskellige lyde, pludrer i diaglog med dig osv. Og det kan han naturligt bedre, hvis han ikke har sutten i munden hele tiden. På engelsk kalder man sutten for en "pacifier" og det er vigtigt at vi ikke gør vores børn passive med sutten, men netop lader dem bruge munden, øver sprog osv. uden at have sut i munden.
Du skal altså prøve at finde balancen mellem at han får den, når han viser behov for den, men samtidig prøver at berolige ham, stimulere ham osv. på andre måder, så han ikke får den "automatisk" og dermed næsten har den hele tiden. Og prøv så at koble den med en klud og se om kluden så kan tage lidt over hen af vejen :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske