Landsom grovmotorik

15. marts 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Landsom grovmotorik

Hej Helen

Tusind tak for en god og meget brugbar brevkasse.

Jeg har et spørgsmål vedr min 6,5 mdr gammel datters udvikling, som synes meget langsom grovmotorisk, og jeg begynder at overveje, om vi skal have hende undersøgt.

Først lidt baggrunds viden - min datter er en stor pige på 9,5 kg og 72 cm. Hun har taget eksplosivt på siden fødsel, hvor hun kun vejet 3000 g og var 53 cm. Hun blev taget ved akut KS, under fuldnarkose, da hun mistet ilt fordi navlesnoren var om halsen 3 gange.. og hun var stjernekikker, så navlesnoren blev godt klemt, som fødslen skred frem. Hun kom sig dog hurtigt, og ved 3 måling var hendes Apgar score 10. Hun har været fuldammet indtil 5 måneder, men får nu også grød, rugbrød, lidt flaske m.m. Hun er en glad, yderst opmærksom pige, som er "med" sprogligt. Hun siger pruttelyde, ord med flere stavelser og puldre i det hele taget meget. Finmotorisk er hun også god - hun kan tage sutten i munden, overføre legetøj fra den ene hånd til den anden, spise selv (bruger til tider pincettegreb, men mestre det selvfølgelig ikke endnu).

Min bekymring ligger på det grovmotoriske - hun er først lige begyndt at trille fra ryg til mave... hun har aldrig ...

Annonce

... gjort det fra mave til ryg. Hun løfter sig ikke særlig tit op på albuerne, når hun ligger på maven... hun kan godt, men laver flyverstilling i stedet. Hun kan overhovedet ikke sidde selv, hun krummer ryggen når vi forsørger. Når vi prøver at stille hende op, falder benene fuldstændig sammen under hende, og hun stiller sig enten på tæer eller krummer dem (det ligner hun laver griberefleksen).

Jeg har prøvet at udtrykke min bekymring overfor min SP, men bliverikke taget alvorligt..... og måske jeg pyldre or meget??? Men synes bare hendes udvikling på netop det område, begynder at være meget bagefter normalen.

Jeg går til tumlastik med hende, tumler ofte herhjemme, laver rulleøvelser dagligt, vender hende på hoved og hun ligger MEGET på maven...... og det har hun altid gjort, da hun faktisk godt kan lide det. Vi har fra starten lavet de motorik lege, hun synes var sjove fra bogen "leg med din baby" . Vi synes derfor vi har givet hende de bedste forudsætninger for at udvikle sig, men der sker meget lidt på det grovmotoriske område. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør have hende undersøgt - eller om jeg skal se tiden an, og se om hun ikke kommer efter det med tiden.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig