Brev:
Landsom grovmotorik
15. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Landsom grovmotorik
Hej Helen
Tusind tak for en god og meget brugbar brevkasse.
Jeg har et spørgsmål vedr min 6,5 mdr gammel datters udvikling, som synes meget langsom grovmotorisk, og jeg begynder at overveje, om vi skal have hende undersøgt.
Først lidt baggrunds viden - min datter er en stor pige på 9,5 kg og 72 cm. Hun har taget eksplosivt på siden fødsel, hvor hun kun vejet 3000 g og var 53 cm. Hun blev taget ved akut KS, under fuldnarkose, da hun mistet ilt fordi navlesnoren var om halsen 3 gange.. og hun var stjernekikker, så navlesnoren blev godt klemt, som fødslen skred frem. Hun kom sig dog hurtigt, og ved 3 måling var hendes Apgar score 10. Hun har været fuldammet indtil 5 måneder, men får nu også grød, rugbrød, lidt flaske m.m. Hun er en glad, yderst opmærksom pige, som er "med" sprogligt. Hun siger pruttelyde, ord med flere stavelser og puldre i det hele taget meget. Finmotorisk er hun også god - hun kan tage sutten i munden, overføre legetøj fra den ene hånd til den anden, spise selv (bruger til tider pincettegreb, men mestre det selvfølgelig ikke endnu).
Min bekymring ligger på det grovmotoriske - hun er først lige begyndt at trille fra ryg til mave... hun har aldrig gjort det fra mave til ryg. Hun løfter sig ikke særlig tit op på albuerne, når hun ligger på maven... hun kan godt, men laver flyverstilling i stedet. Hun kan overhovedet ikke sidde selv, hun krummer ryggen når vi forsørger. Når vi prøver at stille hende op, falder benene fuldstændig sammen under hende, og hun stiller sig enten på tæer eller krummer dem (det ligner hun laver griberefleksen).
Jeg har prøvet at udtrykke min bekymring overfor min SP, men bliverikke taget alvorligt..... og måske jeg pyldre or meget??? Men synes bare hendes udvikling på netop det område, begynder at være meget bagefter normalen.
Jeg går til tumlastik med hende, tumler ofte herhjemme, laver rulleøvelser dagligt, vender hende på hoved og hun ligger MEGET på maven...... og det har hun altid gjort, da hun faktisk godt kan lide det. Vi har fra starten lavet de motorik lege, hun synes var sjove fra bogen "leg med din baby" . Vi synes derfor vi har givet hende de bedste forudsætninger for at udvikle sig, men der sker meget lidt på det grovmotoriske område. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør have hende undersøgt - eller om jeg skal se tiden an, og se om hun ikke kommer efter det med tiden.
Hilsen