Svar: Falde i søvn selv, start på skemad og sidde op i barnevogn
21. februar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter søger brystet, fordi det at sutte giver hende tryghed og ro og får hende til at slappe af og bedre kunne overgive sig til søvnen. Jeg tænker derfor at du skulle prøve om ikke du kan erstatte dit bryst med en sut, så hun ikke behøver komme op i din favn igen, men kan lulles videre i barnevognen eller i sin seng, hvor hun jo stille og roligt skal lære at sove.
Nogle børn vil ikke acceptere sut og I kan prøve flere forskellige. Nogle børn har det bedst med en kort bred model, det kan være en fordel hvis hun virker til at få kvalme af sutten, at den ikke er for lang. Andre accepterer bedre en længere og mere rund sut, gerne en som kan ramme ganen, hvor sutterefleksen sidder. Det kan også være en idé at forsøge med både naturgummi og silikone.
Jeg ved at nogle mødre tidligere havde stor glæde af en gennemsigtig sut fra Nuby - hele sutten var gennemsigtig, så det så lidt sjovt ud, når barnet suttede - men det virkede. Jeg tror desværre ikke at den er på markedet mere, i stedet har Nuby lavet en GEO ortodontisk sut, måske det virker - jeg tør ikke sige det.
Med den alder hun har, vil hun godt kunne have behov for lidt hyppigere amninger i løbet af dagen og du kan derfor prøve at gøre det, at du ammer hende af to omgange inden hun skal sove. Hvis det er forklaringen på at hun vågner og søger dig igen, så er det vigtigt at amme hende det ekstra :) Am hende fra det ene bryst, hvorefter du skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, svøb hende gerne i et klæde og am hende så fra modsatte bryst, erstat herefter evt. brystet med sutten og put hende så stille og roligt fra din favn og ned hvor hun skal sove.
Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i barnevogn eller seng mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har evt. sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Med hensyn til opstart på grød, så handler tidspunktet ikke kun om alder, det er også vigtigt at hun er både fysiologisk og mentalt parat. Fysiologisk vil sige at hun skal kunne holde hovedet selv, hun skal kunne dreje hovedet og følge maden på skeen og hun skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hendes mund med skeen, ligesom hun skal kunne svøbe med læberne om skeen. Det er også vigtigt at hendes mave og tarm system er parat til at nedbryde anden føde en modermælk og nogle børn har naturligt brug for mere tid til at blive klar. At være mentalt parat er de ting du nævner, - at hun kikker interesseret efter maden, følger den mad du spiser og dine bevægelser med øjnene osv. Man bør tidligst starte, når barnet er 4 måneder og bør starte senest ved 6 måneder, så der er på den måde masser af tid at komme igang på.
Det er naturligt at børn i denne alder har brug for mælk om natten (også selvom de i en periode har kunne undvære det). Det handler om at din datter lige nu fysiologisk er så stor at hun har behov for at sætte mælkemængden op og dette gør hun blandt andet via natamning. Derudover er det naturligt at børn har brug for mælk hele døgnet, når de starter op med skemad. Det er vigtigt at skemaden ikke erstatter deres mælkeindtag, men at det kommer ud over det vanlige indtag af mælk. I takt med at barnet får mere og mere skemad i løbet af dagen, vil skemaden naturligt fylde mere og amningerne mindre - men behovet for mælk = væske er stadig meget stort og for at få behovet dækket tilstrækkeligt, er barnet nødt til at die eller få flaske på ydertidspunkterne. Et barn på 6 måneder vil således stadig have behov for mælk sen aften og tidlig morgen - natamningen kan i den alder forsøgt trappet ud og at sove igennem vil i 6 måneders alderen være at sove 5-6 timer uden mælk. For et barn på 3-4 måneder vil det være at sove igennem, hvis barnet kan sove 4 timer uden mælk.
Jeg anbefaler at man starter med skemad om dagen og at man starter med smagsprøver så barnets mave tilvænnes langsomt. Jeg anbefaler også at man holder mængden af skemad nede, selvom barnet virker meget parat og gerne vil spise store mængder, netop for at maven kan følge med. Og nogle gange kan det alligevel være nødvendigt at give laktulose og det er helt okay - i første omgang vil det dog være fint at forsøge at holde maven igang naturligt netop ved at finde balancen mellem både skemad og mælk.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad", som guider dig igennem måned for måned :)
De fleste børn vil kunne sidde op i barnevognen og vil også kunne sidde i høj stol, når de får skemad, omkring 6 måneders alderen. Nogle kan lidt før.
Med den alder din datter har, er det rigtig vigtigt at du ikke sætter hende op og hun bør ikke stables med puder. Hun bør ikke sidde selv, før hun mestrer det. Det er hendes muskler der skal holde hende og ikke puder :)
Du må dog gerne elevere hendes madras i barnevognen, måske er der et ryglæn, der kan løftes lidt, så hun halvt ligger og halvt sidder, når I er ude at køre. Det er helt okay og når hun så sover, så kan du lægge hende ned, så hun igen ligger helt fladt.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske