Svært ved at falde i dyb søvn

21. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Svært ved at falde i dyb søvn

Hej Helen.

Jeg har læst de to nylige breve om urolig søvn hos babyer på 2-3 måneder, og i virkeligheden er mit spørgsmål nok overlappende, men så alligevel ikke helt...

Jeg har en dejlig lille datter på 11 uger (i morgen), og hun har netop det problem, der omtales i de andre breve om urolig søvn - hun falder fint i søvn typisk hos mig, jeg lægger hende fra mig og også vågner hun kort efter, hvilket vil sige inden for en halv time. Det er et problem om eftermiddagen og når hun skal sove til natten. Når hun vågner, er det fordi hun ligger uroligt, vrider hovedet frem og tilbage og fægter med arme og ben.

Om dagen:
Hun sover som regel en lang lur om formiddagen på 3-4 timer i barnevognen. Her er hun oftes nem at putte, falder hurtigt i søvn og sover uden man høre noget til hende de 3-4 timer. Men resten af dagen kan vi ikke rigtig få hende til at sove mere end 45 minutter og tit mindre. De korte lurer tager hun ca 2-3 af om dagen. Jeg synes ikke, hun virker udhvilet efter de korte lurer, men måske er det bare, fordi man synes, hun skal have brug for at sove lidt mere.

Om aftenen:
Et sted mellem 20 og 22 alt efter hvornår hun ellers har sovet, begynder vi at prøve at putte hende til natten, og her er det det samme, der gentager sig. Hun falder i søvn hos mig, men vågner kort efter. Derefter plejer min mand så at gå med hende i hendes voksipose. Så kører det lidt frem og tilbage med, at hun falder i søvn og vågner igen. Indtil for en uges tid siden kunne han efter et par turer få hende til ...

Annonce

... at falde godt i søvn, så hun sov en del timer, men den sidste uges tid ender det nærmere med at hun græder og vi må tage hende op. Hun falder så først rigtig i søvn, når jeg går i seng, og hun ligger ved mig og spiser. Der skal hun også lige falde i søvn, vågne og spise et par gange, før hun rigtig sover.

Om natten:
Hun vågner et sted mellem 1 og 4 gange, får mad og falder i søvn igen. Synes dog også hun i løbet af den sidste uge er blevet meget mere urolig om natten og vågner flere gange.

Jeg synes specielt aftenerne er et problem, så jeg sørger nok mest et råd til at få hende til bedre at falde i søvn om aftenen. Mere konkret har jeg nedenstående spørgsmål:

Skal vi prøve at ændre på hendes korte lurer, ved at prøve at få hende til at sove videre, når hun vågner eller måske forkorte formiddagsluren, eller skal vi bare acceptere at det er hende sovemønster lige nu?

Er den urolige søvn kun en periode? Noget hun selv kommer over?

Skal jeg være bekymret over at hun bedst falder i søvn ved mit bryst? Vi har prøvet, det her med at lægge hende, når hun er lige ved at falde i søvn, men det ender med hun græder rigtig meget.

Hun vil ikke tage sut, men bliver meget ked af det, når vi prøver at give hende den. Vi har prøver flere typer. Jeg synes, der er mange fordele ved sut og vil gerne have hun lærer det. Nogle gode råd? Er der et tidspunkt, der er bedre end andre eller andet? Er det simpelthen for sent at lære hende at tage sut?

Håber du kan komme med lidt råd.
Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder