Svar: Valg af børnehave?
5. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dit spørgsmål - som der sandsynligvis er lige så mange svar på, som der er forældre og fagfolk ...
Der er naturligt noget trygt og rart ved at starte i skole sammen med børn man kender. Og derfor vil mange synes at der er dejligt, at nogle af vennerne fra børnehaven følger med. Jeg har dog det indtryk, at de fleste børn meget hurtigt får nye venner og skaber helt nye relationer, når de starter skole og at bedstevennen fra børnehaven ikke altid følger med, synes jeg ikke plejer at være et problem.
Der er jo ingen garantier her i livet og I kan godt have planlagt at jeres dreng skulle følges med sine venner fra børnehaven, - men sådan går det ikke, for bedstevennens forældre skal skilles, og en anden ven skal flytte til udlandet og en tredje ven starter på en helt anden skole, fordi forældrene synes det er bedre for ham. Ingen garantier.
Derfor skal I gøre det og vælge det, som I lige nu oplever vil være det bedste for jeres dreng. Hvis børnehaven I bor tæt ved giver frihed i hverdagen og det samtidig er et rart og dejligt sted, så skal I vælge dette. Hvis I synes at børnehaven, der ligger tættere på skolen virker bedre, så vælger I den og hvis I tænker at han vil have allerbedst af en skovbørnehave, en emilio reggio børnehave, en rudolf steiner børnehave og hvad der ellers findes - så skal I vælge det.
Mit råd er at I vælger den børnehave, som I nu og her tænker vil være bedst for jeres dreng og for jeres hverdag generelt. Det valg som I alle vil trives bedst med. For hvad fremtiden bringer ved ingen - måske viser det sig at I også selv er nødt til at flytte, før han starter i skole ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske