Svar: Indkøring dagpleje
10. december 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :) Det lyder som om at I har fundet et godt sted til jeres datter og det lyder også som om at I har mulighed for at give hende en god indkøring og derefter korte dage i dagpleje - det er rigtig dejligt :)
For nogle børn tager indkøring flere uger og det skal der være plads til og for andre børn går det let og uden større problemer. En god tommelfingerregel er dog at der ikke bør gå mere end 4 uger, før barnet er faldet til og det vil sige fire uger som ikke er afbrudt af sygdom, ferie eller andet, fordi det ofte betyder at man må starte forfra. Hvis indkøringen tager mere end 4 uger og jeres datter fortsat er ked af at blive afleveret og ulykkelig, når I som forældre går, så bør I nok overveje om ikke hun skal være et andet sted, at I skal finde en anden løsning.
Mit forslag til en indkøringsplan ser således ud:
2-3 dage, hvor du er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter at her er hyggeligt og dejligt at være.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af dagplejer. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger helt af, hvordan jeres datter reagerer. Nogle gange vil det være godt at være der lidt tid, og hjælpe hende igang med leg osv. hvorefter du så vinker farvel og går. Andre gange vil det være meget bedre at aflevere hende i favnen på dagplejer og gå med det samme, så det er dagplejer der vinker farvel i vinduet, beroliger og hjælper igang med dagens aktiviteter.
Hvis du bliver hængende for længe i dagplejen, så kan du risikere at hun tolker det som om at der er noget du skal holde øje med, at du ikke er helt tryg ved at aflevere hende og så vil hun ikke kunne finde ro, ved at blive afleveret. I stedet kan det være en god idé at aflevere hende direkte i favnen på dagplejer, fordi du på den måde signalerer "nu går jeg, men dagplejer passer på dig" og signalerer at det har du tillid til og er tryg ved, fordi hun så vil spejle sig i dette og dermed også være mere tryg. Og så siger du farvel og går og dagplejer hjælper hende videre med dagen.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spise der, leger med de andre børn, blive puttet til lur og taget op af dagplejer, hvorefter du så kommer og henter hende. Det er vigtigt at hun på den måde både oplever at spise, lege og sove der og naturligt bliver glad, når hun så vågner og ser at du kommer igen. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du går og ikke kan forholde sig til tid. Hun forholder sig til de ting der sker, så hun lærer ret hurtigt at du f.eks. kommer, når hun har sovet og imens de spiser frugt. Det vil gøre at hun lettere kan finde ud af at være der, når hun bliver afleveret - og at hun ikke sidder og spejder mod døren og regner med at du kommer ind af døren efter kort tid ...
Det vil være en rigtig god idé at I allerede nu øver at sige "farvel og goddag" i hverdagene. At sige farvel, når du eller far kører, vinke i vinduet eller lignende og forsøge at efterligne den situation som jeres datter vil opleve i dagplejen når hun afleveres der.
Det kan også være en rigtig god idé at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn er først mellem 12-18 måneder når de begynder at tage en sådan til sig, men I kan godt forsøge at bruge den nu og stille og roligt vil den så kunne fungere som substitut for jer, så hun stadig har noget trygt og rart hos sig, selvom I ikke er der. Den følger hende hjemme og når hun er ude :)
Det kan være en god idé at tale med dagplejer om hvordan hendes rytme er, og så forsøge at køre jeres datter ind i dette, så hun kommer op om morgenen, bliver puttet, spiser, leger osv. på tider der passer med dagplejens rytme - på den måde kan overgangen også lettes lidt :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske