Svar: Overgang til dagpleje
9. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Tullers mor
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar.
Jeres dreng er kun 6 måneder gammel og derfor stadig et meget lille barn. Derfor er det vigtigt at hans hverdag er så stabil som muligt, og at han er sammen med nogen som holder af ham, lytter til ham og reagerer så hensigtsmæssigt som muligt på hans behov.
Du lyder til at være tæt med din søster. I ligner måske hinanden og I bruger meget tid sammen - I ser hinanden hver dag, er naboer og din søn kender sin moster rigtig godt. Hun lyder næsten til at fungere som en ekstra omsorgsperson for ham. Derfor er det en rigtig god idé at lade din søster passe ham i en periode og så lade ham stille og roligt starte i dagpleje i takt med at han bliver ældre.
Man kan skelne mellem primære og sekundære omsorgspersoner - de primære er ofte mor og far. Det er jer, som passer jeres dreng, er der for ham altid og som han naturligt er mest knyttet til og I kender hinanden bedst. Og så er der de sekundære omsorgspersoner, som f.eks. kan være en barnepige, en dagplejer, en pædagog i en børnehave, en bedsteforældre eller lignende. Og hos jer lyder det som om at forholdet til moster er så tæt, at hun er tæt på at være en primær person for jeres dreng, på samme måde som bedsteforældre også nogle gange kan være det, for deres børnebørn - netop når man bor sammen :)
Alternativet er naturligvis at du vælger at holde barsel til han er et år og først går igang med din uddannelse efter sommerferien til næste år - men om det overhovedet er realistisk ved jeg ikke. Det afhænger jo både af optagelse, økonomi og meget andet ... Muligheden med at I kan lade moster passe nogle timer i en periode, far kommer hjem og kan tage over - lyder som en god løsning umiddelbart, som situationen lyder til at være hos jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske