Svar: Overgang til dagpleje

9. november 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tullers mor

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar.

Jeres dreng er kun 6 måneder gammel og derfor stadig et meget lille barn. Derfor er det vigtigt at hans hverdag er så stabil som muligt, og at han er sammen med nogen som holder af ham, lytter til ham og reagerer så hensigtsmæssigt som muligt på hans behov.

Du lyder til at være tæt med din søster. I ligner måske hinanden og I bruger meget tid sammen - I ser hinanden hver dag, er naboer og din søn kender sin moster rigtig godt. Hun lyder næsten til at fungere som en ekstra omsorgsperson for ham. Derfor er det en rigtig god idé at lade din søster passe ham i en periode og så lade ham stille og roligt starte i dagpleje i takt med at han bliver ældre.

Man kan skelne mellem primære og sekundære omsorgspersoner - de primære er ofte mor og far. Det er jer, som passer jeres dreng, er der for ham altid og som han naturligt er ...

Annonce

... mest knyttet til og I kender hinanden bedst. Og så er der de sekundære omsorgspersoner, som f.eks. kan være en barnepige, en dagplejer, en pædagog i en børnehave, en bedsteforældre eller lignende. Og hos jer lyder det som om at forholdet til moster er så tæt, at hun er tæt på at være en primær person for jeres dreng, på samme måde som bedsteforældre også nogle gange kan være det, for deres børnebørn - netop når man bor sammen :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Alternativet er naturligvis at du vælger at holde barsel til han er et år og først går igang med din uddannelse efter sommerferien til næste år - men om det overhovedet er realistisk ved jeg ikke. Det afhænger jo både af optagelse, økonomi og meget andet ... Muligheden med at I kan lade moster passe nogle timer i en periode, far kommer hjem og kan tage over - lyder som en god løsning umiddelbart, som situationen lyder til at være hos jer.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina