Brev:
Usikre på den sene aften og nat
9. november 2012
Alder:
5 mdr.
Usikre på den sene aften og nat
Kære Helen
Mange tak for dit grundige og konstruktive svar vedr. døgnrytme. Vi arbejder stadig på vores dagsrytme, men det er blevet meget bedre med lurene efter at vi opdagede, at vores søn var ved at ændre sit mønster fra 1 time vågen 1 time sovende i løbet af dagen til at tage længere lure og tilsvarende være vågen i længere perioder.
Jeg skriver til dig igen, fordi vi nu er lidt usikre på den sene aften og nat. August bliver stadig puttet kl. ca. 19 og sover 9 ud af 10 gange allersenest 19.30. Han sover som oftest roligt og uafbrudt indtil kl. 24. Det er vi glade for og vores søn virker tryg ved det.
Da August var mindre sov han så godt om natten, at vi var nervøse for om han fik nok mad. Dels kunne han nogen gange sove igennem 12-13 timer og dels så kunne vi, fordi han får flaske, se at han spiste i underkanten af hvad vi kunne regne ud, at han burde spise. Han har dog hele tiden været glad, fin og stor, og måler/vejer som 5 måneder gammel baby nu 9,5 kg og måler 75 cm (!).
I samråd med SP har vi længe vækket ham kl. 24 for at spise. Han tømmer typisk en flaske på 200 ml på dette tidspunkt. Men hvor han tidligere herefter som oftest sov til 5.30/6.00 stykker, så er resten af natten nu ret urolig, da August vågner ofte og møffer rundt og pludrer, (græder ikke). Vi har umiddelbart vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at indføre et ekstra måltid ved 3-4 tiden, så vi er oppe og give sut, sige schh… osv. mange gange og meget tit fra ved 4 tiden og indtil kl. 5.30/6.00 hvor han får flaske og vi står op.
På trods af at August virker spilvågen når vi prøver at få ham til at sove videre om natten, så ser han samtidig træt ud, og vi tænker derfor på om det er sult, der holder ham vågen? Han er jo ved at være en ret stor dreng og han spiser typisk 800-900 ml MME i døgnet + en lille portion ”frokostgrød” omkring kl. 12-13 (han får grød når han vågner fra lur og får tilbudt en flaske MME ca. 1 time efter). Skal vi tilføje en ekstra portion grød om aftenen (ex. kl. 18 – og så fylde på med MME efter behov lige inden sengetid?) – eller er det bedre med mos?
Synes du i øvrigt at vi skal blive ved med at vække ham kl. 24, eller hellere lade ham sove til han vågner af sig selv?
... og så drømmer vi om at kunne forskyde vores stå-op tidspunkt til 6.30-7.00 men det er vel næppe realistisk, når vores søn går så tidligt i seng?
Vi vil bare gøre det der er bedst for vores søn, men vi er ved at være trætte af natteroderiet. Vi håber derfor på at du kan give os et par gode ideer. På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Augusts mor