Svar: Tristhed hos mor

6. november 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev og hvor er det godt du skriver - det er jo første skridt på vejen til at få skabt nogle ændringer :)

Man kan have mange forskellige symptomer på en efterfødselsreaktion - man kan reagere tankemæssigt, følelsesmæssigt eller fysisk. Og faktisk har mange kvinder tanker eller følelser, der falder ind under alle tre kategorier, når de har en efterfødselsreaktion.

Hvis man har tankemæssige forstyrrelser, så vil man f.eks. være bange for at gøre skade på sig selv eller sit barn. Man kan isolere sig, fordi man synes det er uoverskueligt at gå ud til venner eller familie, eller bare at gå en tur på gaden med barnevognen. Man kan have tvangshandlinger, hvor man er nødt til at gøre bestemte ting igen og igen.

Hvis man har følelsesforstyrrelser, kan vil man ofte være rigtig ked af det, man kan græde rigtig meget uden at kunne sætte ord på, hvorfor man er ked af det. Man vil ofte også føle sig som en dårlig mor, man kan føle at man ikke er i stand til at tage nok vare på sit barn, sine børn. Man kan også føle at det hele ville være bedre, hvis man var uden børn og nogle vil have svært ved at have barnet tæt på sig. Man vil føle sig utilstrækkelig, let blive vred på sin mand, barnet eller på sig selv, man føler skyldfølelse, man glemmer let ting, føler sig forvirret, kan være bange for at være alene, alt virker håbløst, og man føler sig træt, træt, træt.

Hvis man har fysiske forstyrrelser, så vil du f.eks. kunne have ondt i maven eller i hovedet, du kan føle dig svimmel, måske ryster du på hænderne. Du kan have ...

Annonce

... hjertebanken, evt. smerter i brystkassen. Man kan føle at verden passerer forbi en uden at man er deltager i det der sker, man kan føle det som om at man har en jernring rundt om hovedet. Man kan have en klump i halsen, opleve at have svært ved at trække vejret ...

Når jeg læser dit brev så lyder det som om at du har lidt af alle symptomer. Du fortæller netop at du "snerrer af din mand", "du opfører dig ikke pænt overfor ham", du "orker ham ikke", "orker ikke råd eller nus". Du har konstant "dårlig samvittighed" overfor både ham og børnene, du "snerrer af børnene", "du "orker ikke at lege med din dreng", du føler at du "svigter" dine børn. Du har "ondt i maven", en konstant "stress i maven", du er "træt" og kan ikke sove, du har mange drømme osv.

Det er faktisk meget normalt at få en efterfødselsreaktion. Man siger er mellem 5-10 procent af alle kvinder oplever, at de er triste efter en fødsel og hos nogle vil man tale om en decideret depression. Det er vigtigt at reagere og ofte kan man behandle med samtaler - enten med egen læge eller en psykolog. Nogle gange vil man også vælge at behandle med medicin.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er vigtigt at du kontakter din læge - ring til lægen på mandag og få tid til en samtale. Fortæl hvordan du har det - tag evt. brevet du har sendt til mig med til lægen, hvis det er lettere end at skulle forklare det hele forfra igen. Og sammen med lægen skal I så finde ud af, hvad du har brug for, så du igen kan finde glæden og overskuddet :)

Sender dig et stort knus herfra :)

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge