Tristhed hos mor

6. november 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tristhed hos mor

Kære Helen,

Jeg skriver fordi jeg er lidt bekymret for mit humør og mit overskud, og er i tvivl om det skyldes de mange ting der er sket/sker i mit liv, eller om det kan være en efterfødselsreaktion/depression der er på vej.
Jeg er klar over at det ikke er noget du kan give et svar på, så derfor vil jeg ikke forvente nogle svar, men meget gerne høre dine tanker ud fra følgende beskrivelse.

Jeg er mor til en pige på lige knap 3 år og en lille dreng på 6 mdr.
Graviditet og fødsel er gået godt og storesøster har taget fint imod lillebror.

Indenfor de seneste 2 måneder er vi flyttet 2 gange. Først boede vi en måned hos svigerforældre og nu i vores nye lejlighed for 2 uger siden.
Derudover er vores datter startet i en børnehave for 2 mdr siden, som hun ikke virker glad for, så jeg henter og afleverer så vidt muligt så hendes dage blot hedder 9.30-14.00.

Vores søn sover meget dårligt om natten og er også svær at få til at sove om dagen hvor han ofte kun powernapper.

Jeg oplever at min lunte er blevet meget kort. Jeg snerrer af min datter, som gør alt hvad hun kan for at samarbejde, og jeg snakker grimt til min søn, når han ikke vil sove om dagen. Derudover synes jeg ikke jeg orker at lege med ham når han er vågen, og da han ikke er utilfreds med at ligge på gulvet og lege gør ...

Annonce

... han det meget, og det giver mig rigtig dårlig samvittighed. Han kryber selv rundt og er glad nok, men jeg føler jeg svigter ham, da min datter får al opmærksomheden, når hun er hjemme, da jeg er ked af at hun ikke trives alle de timer hun er i børnehave. Det er lidt en ond spiral, hvor jeg konstant har dårlig samvittighed.

Derudover oplever jeg at jeg ikke er rigtig glad og har en konstant lidt stressende fornemmelse i maven. Jeg har svært ved at mærke hvad der gør mig glad, og min kæreste siger ellers tit, at jeg skal huske at gøre noget for mig selv, men jeg ved ikke hvad.
Det bliver ikke nemmere af at min søn ikke vil tage flaske, så min mand kan ikke putte ham, som han ellers kunne da vores datter var samme alder, hvis jeg ind i mellem skulle noget.

Jeg får ikke sovet om dagen og sover dårligt om natten med en søn der vågner ca. hver 3. time.

Jeg græder let og meget og orker ikke rigtig at skulle mødes med nogle. Min kæreste forsøger at komme med gode råd og vil gerne hjælpe, men jeg opfører mig ikke pænt over for ham, snerrer og vil ikke tage imod hverken råd eller nus. Jeg orker ham/det ikke.

Jeg ved ikke helt hvad jeg mere skal skrive eller om jeg har fået nok med til at give et billede af situationen, men vil meget gerne høre dine tanker alligevel.

Mange hilsner
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København