Brev:
Tristhed hos mor
6. november 2012
Alder:
6 mdr.
Tristhed hos mor
Kære Helen,
Jeg skriver fordi jeg er lidt bekymret for mit humør og mit overskud, og er i tvivl om det skyldes de mange ting der er sket/sker i mit liv, eller om det kan være en efterfødselsreaktion/depression der er på vej.
Jeg er klar over at det ikke er noget du kan give et svar på, så derfor vil jeg ikke forvente nogle svar, men meget gerne høre dine tanker ud fra følgende beskrivelse.
Jeg er mor til en pige på lige knap 3 år og en lille dreng på 6 mdr.
Graviditet og fødsel er gået godt og storesøster har taget fint imod lillebror.
Indenfor de seneste 2 måneder er vi flyttet 2 gange. Først boede vi en måned hos svigerforældre og nu i vores nye lejlighed for 2 uger siden.
Derudover er vores datter startet i en børnehave for 2 mdr siden, som hun ikke virker glad for, så jeg henter og afleverer så vidt muligt så hendes dage blot hedder 9.30-14.00.
Vores søn sover meget dårligt om natten og er også svær at få til at sove om dagen hvor han ofte kun powernapper.
Jeg oplever at min lunte er blevet meget kort. Jeg snerrer af min datter, som gør alt hvad hun kan for at samarbejde, og jeg snakker grimt til min søn, når han ikke vil sove om dagen. Derudover synes jeg ikke jeg orker at lege med ham når han er vågen, og da han ikke er utilfreds med at ligge på gulvet og lege gør han det meget, og det giver mig rigtig dårlig samvittighed. Han kryber selv rundt og er glad nok, men jeg føler jeg svigter ham, da min datter får al opmærksomheden, når hun er hjemme, da jeg er ked af at hun ikke trives alle de timer hun er i børnehave. Det er lidt en ond spiral, hvor jeg konstant har dårlig samvittighed.
Derudover oplever jeg at jeg ikke er rigtig glad og har en konstant lidt stressende fornemmelse i maven. Jeg har svært ved at mærke hvad der gør mig glad, og min kæreste siger ellers tit, at jeg skal huske at gøre noget for mig selv, men jeg ved ikke hvad.
Det bliver ikke nemmere af at min søn ikke vil tage flaske, så min mand kan ikke putte ham, som han ellers kunne da vores datter var samme alder, hvis jeg ind i mellem skulle noget.
Jeg får ikke sovet om dagen og sover dårligt om natten med en søn der vågner ca. hver 3. time.
Jeg græder let og meget og orker ikke rigtig at skulle mødes med nogle. Min kæreste forsøger at komme med gode råd og vil gerne hjælpe, men jeg opfører mig ikke pænt over for ham, snerrer og vil ikke tage imod hverken råd eller nus. Jeg orker ham/det ikke.
Jeg ved ikke helt hvad jeg mere skal skrive eller om jeg har fået nok med til at give et billede af situationen, men vil meget gerne høre dine tanker alligevel.
Mange hilsner
Mig