Svar: Farveblind?

26. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære M.

Tak for dit brev :)

Det kan naturligvis ikke udelukkes at jeres dreng er farveblind. Han er dog stadig så lille, at det er helt normalt, at han har svært ved at skelne visse farver og nogle gange også vil bytte rundt på farverne ...

Skolesundhedsplejersken eller skolelægen tester normalt for farveblindhed ved indskolingsundersøgelsen i 0 klasse. Her viser man børnene Ishihara´s farveblindhedstest, som er nogle kort med farvede tal, som barnet skal nævne og et mønster, som barnet f.eks. skal kunne følge med fingrene. Det er ofte meget tydeligt, hvilke børn der er farveblinde, for de ser noget helt andet på kortene eller tallene er helt usynlige for dem ...

At kunne se farver og have normal farvesans er arveligt. Vi skal have 3 forskellige synspigmenter - rød, grøn og blå - på nethinden for at kunne se farver og de skal fungerer normalt sammen. Hvis de rødfølsomme tappe ikke virker rigtigt, så opstår rødblindhed (protanomali), ligesom hvis det grønne ikke virker, så kan man ikke skelne de grønne farver. Det kaldes deuteranomali. I begge tilfælde påvirkes evnen til at skelne imellem grønne og røde farver og netop ...

Annonce

... rød-grøn-farveblindhed er den hyppigste og den ses mest hos den mandlige befolkning.

Det sker også at man mangler de blåfølsomme tappe (tritanopi), og derfor ikke kan skelne mellem blåviolette og gule farver og så sker det også at man mangler alle tre synspigmenter og derfor slet ikke kan se nogen farver. Denne tilstand er dog også ledsaget af andre synsproblmer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det viser sig at jeres dreng på sigt er farveblind, så skal I naturligvis være opmærksomme på at han vil have brug for hjælp til visse ting. Når han f.eks. skal lære at gå i trafikken, så er det ikke nok at lære ham at det røde lys i lyskurven betyder stop og det grønne lys betyder gå .. I er også nødt til at lære ham, hvor farven sidder, - øverst rød og nederst grøn ... Han vil sagtens kunne lære at færdes i trafikken og også lære at køre bil, men I skal naturligvis hjælpe ham i de situationer, hvor rød/grøn problematikken opstår. Fuldstændig ligesom et barn der skriver med venstre hånd også vil have glæde af at staveordene skrives i højre side af bogen i stedet for i venstre ...

Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine