Svar: Farveblind?
26. oktober 2012
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes at jeres dreng er farveblind. Han er dog stadig så lille, at det er helt normalt, at han har svært ved at skelne visse farver og nogle gange også vil bytte rundt på farverne ...
Skolesundhedsplejersken eller skolelægen tester normalt for farveblindhed ved indskolingsundersøgelsen i 0 klasse. Her viser man børnene Ishihara´s farveblindhedstest, som er nogle kort med farvede tal, som barnet skal nævne og et mønster, som barnet f.eks. skal kunne følge med fingrene. Det er ofte meget tydeligt, hvilke børn der er farveblinde, for de ser noget helt andet på kortene eller tallene er helt usynlige for dem ...
At kunne se farver og have normal farvesans er arveligt. Vi skal have 3 forskellige synspigmenter - rød, grøn og blå - på nethinden for at kunne se farver og de skal fungerer normalt sammen. Hvis de rødfølsomme tappe ikke virker rigtigt, så opstår rødblindhed (protanomali), ligesom hvis det grønne ikke virker, så kan man ikke skelne de grønne farver. Det kaldes deuteranomali. I begge tilfælde påvirkes evnen til at skelne imellem grønne og røde farver og netop rød-grøn-farveblindhed er den hyppigste og den ses mest hos den mandlige befolkning.
Det sker også at man mangler de blåfølsomme tappe (tritanopi), og derfor ikke kan skelne mellem blåviolette og gule farver og så sker det også at man mangler alle tre synspigmenter og derfor slet ikke kan se nogen farver. Denne tilstand er dog også ledsaget af andre synsproblmer.
Hvis det viser sig at jeres dreng på sigt er farveblind, så skal I naturligvis være opmærksomme på at han vil have brug for hjælp til visse ting. Når han f.eks. skal lære at gå i trafikken, så er det ikke nok at lære ham at det røde lys i lyskurven betyder stop og det grønne lys betyder gå .. I er også nødt til at lære ham, hvor farven sidder, - øverst rød og nederst grøn ... Han vil sagtens kunne lære at færdes i trafikken og også lære at køre bil, men I skal naturligvis hjælpe ham i de situationer, hvor rød/grøn problematikken opstår. Fuldstændig ligesom et barn der skriver med venstre hånd også vil have glæde af at staveordene skrives i højre side af bogen i stedet for i venstre ...
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske