Svar: På arbejde, natteuro, mælk nok?
24. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé at I begynder at stå lidt tidligere op her en uge før du skal begynde på arbejde - I kan evt. udnyttet at urene i dag er sat en time tilbage ...
Det vil være fit at arbejde på en rytme, der passer på dagsplejers rytme, så han kommer op, spiser, leger og er aktiv og sover, på de tidspunkter, som også vil passe hos hende. Dt vil gøre det lettere for ham at oveskue at være der - hvis hans rytme kører helt forskudt for den rytme, dagplejer har og han samtidig skal koncentere sig om alt det nye og at være adskilt fra dig, så vil han naturligt have det rigtig svært.
Så selvom det er dejligt at sove længe om morgenen (hvis man kan kalde det længe at sove til kl 7), så er det en god idé at arbejde på en rytme, som passer til den hverdag I nu skal have ... :)
Det er helt naturligt at han lige nu er motorisk meget urolig om natten. Mange børn vil i de perioder, hvor de udvikler sig rigtig meget, have nætter, hvor de sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.
Det foregår ofte i søvne, som I også oplever med jeres dreng og det starter ofte i 8-9 måneders alderen i forbindelse med at barnet begynder at kravle og så ses det ofte også når barnet begynder at gå i 12-14 måneders alderen. Det varer ofte et par måneder og så går det over igen og i den periode det står på, må man ofte indstille sig på urolige nætter og at barnet har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen.
Du skal prøve at finde balancen mellem hvornår du hjælper ham og hvornår du lader ham tumle omkring. Hvis han tumler rundt, men egentlig ikke er ked af det, så må du godt lade ham være, hvis han derimod er ked af det, og tydeligt har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, så må du hjælpe ham.
Om dagen må du øve med ham, at han lærer at rejse sig - og sætte sig - så han motorisk bliver bedre og bedre. Når han kan det om dagen, vil han på sigt også kunne det om natten, men han skal lære det om dagen først :)
Og så synes jeg faktisk at du skal prøve at give ham en flaske, når han har sin opvågning omkring midnat. Så han ammes inden han skal sove og sen aften giver du ham så en flaske med modermælkserstatning. Jeg tænker at han godt kan have behov for denne, den vil både sikre hans mælkebehov og den kan samtidig være med til at give lidt ro om natten og måske gøre at det hele hos jer bliver lidt mere roligt. Han kan få flasken på sit værelse og sove videre i sin seng. Det er et forsøg værd synes jeg :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske