Svar: På arbejde, natteuro, mælk nok?

24. oktober 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det vil være en rigtig god idé at I begynder at stå lidt tidligere op her en uge før du skal begynde på arbejde - I kan evt. udnyttet at urene i dag er sat en time tilbage ...

Det vil være fit at arbejde på en rytme, der passer på dagsplejers rytme, så han kommer op, spiser, leger og er aktiv og sover, på de tidspunkter, som også vil passe hos hende. Dt vil gøre det lettere for ham at oveskue at være der - hvis hans rytme kører helt forskudt for den rytme, dagplejer har og han samtidig skal koncentere sig om alt det nye og at være adskilt fra dig, så vil han naturligt have det rigtig svært.

Så selvom det er dejligt at sove længe om morgenen (hvis man kan kalde det længe at sove til kl 7), så er det en god idé at arbejde på en rytme, som passer til den hverdag I nu skal have ... :)

Det er helt naturligt at han lige nu er motorisk meget urolig om natten. Mange børn vil i de perioder, hvor de udvikler sig rigtig meget, have nætter, hvor de sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.

Det foregår ofte i søvne, som I også oplever med jeres dreng og det starter ofte i 8-9 måneders alderen i forbindelse med at barnet begynder at kravle og så ses ...

Annonce

... det ofte også når barnet begynder at gå i 12-14 måneders alderen. Det varer ofte et par måneder og så går det over igen og i den periode det står på, må man ofte indstille sig på urolige nætter og at barnet har behov for hjælp til stillingsskift og behov for hjælp til at blive lagt ned igen, hjælp til at finde roen.

Du skal prøve at finde balancen mellem hvornår du hjælper ham og hvornår du lader ham tumle omkring. Hvis han tumler rundt, men egentlig ikke er ked af det, så må du godt lade ham være, hvis han derimod er ked af det, og tydeligt har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, så må du hjælpe ham.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Om dagen må du øve med ham, at han lærer at rejse sig - og sætte sig - så han motorisk bliver bedre og bedre. Når han kan det om dagen, vil han på sigt også kunne det om natten, men han skal lære det om dagen først :)

Og så synes jeg faktisk at du skal prøve at give ham en flaske, når han har sin opvågning omkring midnat. Så han ammes inden han skal sove og sen aften giver du ham så en flaske med modermælkserstatning. Jeg tænker at han godt kan have behov for denne, den vil både sikre hans mælkebehov og den kan samtidig være med til at give lidt ro om natten og måske gøre at det hele hos jer bliver lidt mere roligt. Han kan få flasken på sit værelse og sove videre i sin seng. Det er et forsøg værd synes jeg :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder