Svar: Ny vuggestue i udlandet
4. oktober 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at det for jeres dreng er en meget stor omvæltning at starte i vuggestuen. Alt er jo anderledes end det han kender. Han er sat i en helt ny verden, med helt nye regler, rutiner, nye voksne, nye børn - og nyt sprog. Det er helt naturligt at han reagerer på at blive afleveret til så meget nyt og fremmed.
Han lyder til at være glad for at komme lidt ud og lege med de andre børn. Han lyder til at nyde at spise sammen med de andre, han kan godt lide de rutiner, der er omkring dette og netop være sammen med de andre. Men han lyder også til at have brug for jer - sin sikre base - for netop at kunne gøre disse ting. Det lyder faktisk som om at det lige nu er lidt for meget for ham, at skulle forholde sig til alt det nye på egen hånd og det er helt naturligt.
Han er jo stadig en lille dreng og selvom han måske har et godt ordforråd og egentlig også er god til at pege og gør sig forståelig, så er det naturligt rigtig hårdt ikke at kune tale med de andre - eller forstå, hvad de siger. Og ja - det er rigtig hårdt, hvis han ikke bliver trøstet, holdt om, får fysisk kontakt og på den måde hjælp til at mærke at det er okay. Han har netop brug for at spejle sig i de andre, han har brug for en voksen, der kan give ham ro, fordi vedkommende selv er rolig. Han har brug for en, der lader ham mærke at han kan være tryg. Hvis ikke I kan være der til at give ham denne trygge favn, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne aflevere ham i favnen på en pædagog, som så kan hjælpe ham igang med en leg, vinke farvel sammen med ham, trøste og betrygge ham. I kunne prøve at tale med dem om, hvorvidt det er muligt og så lave et fast ritual med at vinke farvel i et vindue eller lignende. Så I f.eks. siger farvel og vinker indendøre, går udenfor, vinker igen igennem vinduet, hvor han så indefra vinker med pædagogen og ser at I går. Hvorefter hun så hjælper ham igang med dagen.
Det er vigtigt at han ser I går - det er på samme måde vigtigt at han mærker at I overgiver ham til en anden. En slags "når går jeg, pædagogen passer på dig", så han mærker at I har tillid til, at når I ikke er der, så passer hun på ham. Og så han mærker og forstår, at det er hende han skal søge, hvis han har brug for en voksen.
Hvis pædagogerne vil tillade det og I har mulighed for det, så lyder det som om at det stadig kunne være godt, hvis I kunne være sammen med ham i institutionen. Lidt ligesom den første uge, som faktisk gik rigtig godt - men som nok har været for kort for ham. Hvor I er der, som den trygge base, han lige nu lyder til at have brug for, netop for at turde udforske vuggestuen og lære det hele lidt at kende. I kan prøve at holde jer lidt på afstand og lade de andre voksne tage over, lade ham lege på egen hånd, faktisk som om I næsten ikke er der - men så alligevel tilgængelige når og hvis han har brug for jer.
Det betyder at I skal være der længere end en time. I skal være der når han leger og når han spiser sammen med de andre børn. Børn føler især tryghed ved genkendelighed og for ham er der lige nu kun nyt og intet genkendeligt. Så han skal reagere, når I pludselig afleverer ham et nyt sted. Han skal lære hvad det betyder at have en hverdag i institutionen, at I ikke kun er på besøg der, og det tager tid.
Jeres dreng har også en alder, hvor han naturligt godt kan være bevidst om at når han er i vuggestue, så er mor hjemme med lillebror. Og det er naturligvis vigtigt at du er opmærksom på at han ikke føler sig "sendt væk". Og I skal naturligvis overveje om det er nødvendigt at han er i vuggestue. I må se hvordan det går, hvis han ikke i løbet af 4 uger bliver glad for at være der, så lyder det som om at han ville have glæde af at få lov til at være hjemme og i stedet kan I så måske gå i legestue eller lignende, hvor han stadig kan møde andre børn.
Det er en stress-situation at flytte et barn og derudover er indkøring normalt en stresset periode. Jeg ved at der for nogle år tilbage blev lavet nogle undersøgelser af børns stress i forbindelse med indkøring i institution, som viste at de havde stærkt forhøjede stresshormoner i kroppen op til 2 måneder efter indkøringen ... Og hvis man så samtidig skal forholde sig til nyt hjem, nyt land, nyt sprog osv. så må det være ekstra hårdt for ham ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske