Brev:
Protesterer vildt over tandbørstning
4. oktober 2012
Alder:
16 mdr.
Protesterer vildt over tandbørstning
Kære Helen
Tak for dine råd om udfasning af amning, jeg synes det lyder rigtig godt! Vi venter lige lidt og går i gang i efterårsferien… Nu har jeg et andet spørgsmål, vedr. tandbørstning. Storebror har altid været god til at få børstet tænder – lige fra han var helt lille. Det er lillebror ikke!
Han protesterer vildt og kaster sig rundt på puslebordet eller i mine arme når jeg finder tandbørsten frem. Så det bliver ikke til så meget. Jeg har også prøvet nogle gange at sidde med ham på skødet og forsøge med tandbørsten – når storebror skal have børstet tænder. Så vil han nogle gange godt gnave lidt på børsten, men han lukker munden omkring den, og giver mig ikke lov til at børste. Jeg bryder mig ikke om at skulle tvinge ham til at åbne munden og så forsøge at børste. Jeg har forsøgt at få lov at børste lidt, men det bliver kun til meget lidt, fordi han protesterer voldsomt.
Nu har vi taget det meget med ro med tandbørsten i lang tid. Jeg håber han bliver interesseret i børsten af selv på et tidspunkt ved at se os børste tænder. Men jeg kan ikke lide at han ikke får børstet tænder.
Jeg har før prøvet at give ham en tandbørste i hånden og give ham lov til at børste mine tænder mens jeg børster hans – men han lukker fortsat munden. Jeg prøver også at synge lidt med ham, det hjælper ved bleskift men ikke ved tandbørstning.
Tandlægen sagde til mig for nogle måneder siden at vi på en blid måde skulle gennemtvinge tandbørstningen, da det jo ikke var noget grimt at gøre ved ham og at det var vigtigt at få børstet de små tænder. Det ville jo være værre hvis han skulle have boret. Og det er jo egentlig rigtigt. Men Lillebror protesterer meget voldsomt og det er nærmest fysisk umuligt at børste hans tænder. Jeg kan ikke lide at skulle holde ham fast og så gennemtvinge en tandbørstning.
Jeg vil spørge dig om du kender andre teknikker vi kan prøve for at prøve at gøre ham interesseret i tandbørsten.
Tak for hjælpen!
Venlig hilsen
Ulla