Brev:
Ny vuggestue i udlandet
4. oktober 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Ny vuggestue i udlandet
Hej Helen
Som du måske kan huske, er vi flyttet til udlandet. Vores ældste søn på godt 2½ er i mandags startet i vuggestue. Ugen op til han skulle starte, havde vi fået lov til at komme på besøg en time hver dag. Det gjorde en af os, mens den anden var hjemme hos vores yngste.
Sidste uge gik rigtig fint. Det virkede til, at vores søn var helt vildt glad for både et par af de andre børn, legetøjet og legepladsen.
I fredag skulle han så prøve at være lidt uden os forældre, da vi skulle til informationsmøde med hende, der står for hans stue.
Jeg havde fortalt ham det fra morgenstunden af. Jeg fortalte det så igen, da vi skulle til at gå. Men her er jeg ikke sikker på, hvor meget han hørte, da han var meget optaget af, at de skulle ud og lege på legepladen.
Vi gik til møde, og vendte tilbage til en dybt ulykkelig søn. Han havde grædt halvdelen af den time vi var væk.
I mandags var han glad, da han blev afleveret. Han kom til morgenmad 8:30 og satte sig glad til bordet og vinkede til far. Da jeg hentede ham efter 3 timer, havde han igen grædt on/off ca halvdelen af tiden. Tirsdag og onsdag er også gået noget blandet. I går hentede jeg ham kl 10, da jeg gik forbi vuggetuen med barnevognen, og kunne høre at han græd.
I morges fortalte han mig, at han ikke ville i vuggestuen, da vi skulle derover. Da jeg afleverede var han ked af det. Og jeg blev lidt, men han begynder at græde, når jeg går. (Jeg ventede udenfor, og han stoppede med at græde efter omkring 7 min, da der var sangleg (eller måske havde de bare givet ham sutten).
Han far og jeg taler positivt om vuggestuen herhjemme og minder ham om de sjove/god ting vi oplevede sammen med han den første uge derovre.
Jeg har gjort en del ud af, at vi fandt en god vuggestue til ham. Nomeringen er fx bedre end på landsplan herovre. Den ligger tæt på hvor vi bor. Og de voksne er uddannet indenfor børneområdet. Selvom nævnte selvfølgelig ikke er nogen garanti...
I min søns gruppe er der 12 børn (2-3 år) og 3 voksne (dog kun 2 af gangen). Til måltider og morgensamling deler de gruppen i to. Her er de så 7 børn og 1 voksen i min søns gruppe.
Forholdene er lidt anderledes herovre. Det virker som om, at man ikke gør så meget i at trøste børnene, når de græder. De voksne siger mest "use your words x" eller "thats not nice y".
Derudover fortæller de os, at der er meget normalt, at børn græder den første uge, de er her. Og det er bedst vi går hjem hurtigt, eller bliver det værre for barnet.
Min mand og jeg er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre. Vi har nok helt glemt hvordan indkøring var, da han startede i sin danske vuggestue (her var han lige knap 1 år). Her var han selvfølelig også ked af det, men blev trodsalt afleveret i favnen på en pædagog, som så trøstede. Nu er han selvfølgelig ældre, og når han skal starte i dansk børnehave, er der jo heller ikke ret mange voksne, der kan være der for ham hele tiden.
Hvad tænker du Helen? Der skal vel helst være lidt fremskridt i denne uge? (Vi har aftalt at han er der fra 8:30/9 til 11:30 i denne uge, så han har ikke prøvet at sove der endnu).
Hilsen