Svar: Vil kun have små sutter
20. september 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Spørger man producenterne af sutter, så er der naturligvis en grund til at sutterne skifter størrelse i takt med barnets alder. Ofte ændrer sutterne også lidt facon. Det handler om at sutterne til de yngste børn ofte er lavet, så de i facon minder om, når barnet får bryst eller flaske og at måden barnet skal sutte på skal være nogenlunde ens.
Hos de lidt større børn har sutten så en facon, der træner barnet i at lukke læberne mere sammen, hvilket er vigtigt i forhold til at skulle spise skemad. Og hos de endnu større børn vil sutten kunne have en anden hårdhedsgrad, være lavet af et lidt andet materiale osv. som stimulerer barnets mund på en ny måde. Både for at lære barnet at trække vejret gennem næsen i stedet for gennem munden og også for at påvirke mundhulens udvikling i forhold til sprog osv.
Spørger man producenterne af sutter, så vil de derfor normalt sige at man bør bruge en sut der passer til barnets alder og de vil generelt fraråde at man bruger en helt lille sut til de store børn ...
MEN, når det er sagt, så er der jo børn, der som din datter, føler så stor tryghed ved deres lille sut, at de ikke ønsker at skifte og hvad gør man så ... Du skal naturligvis overveje om det handler om tilvænning, fordi sutten kan være lavet af et lidt hårdere materiale, kan have dupper eller andet, som hun ikke lige vil acceptere med det samme eller om hun simpelhen ikke bryder sig om det ... Hvis der ikke er andre muligheder vil hun måske acceptere det du tilbyder, eller hun vil måske stoppe med at bruge sut, hvilket jo også kan være i orden (med mindre hun vælger tommelfingeren i stedet ...).
Jeg tænker dog at du jo ikke kan tvinge hende til at tage en sut og vælger hun en bestemt model frem for en anden, så er du jo et eller andet sted nødt til at acceptere dette. Man kan jo sige at mors bryst jo heller ikke ændrer størrelse i takt med at barnet vokser ... og et eller andet sted, så handler det jo meget om at hun generelt ikke skal gå med sutten i munden hele dagen og ikke skal tale med den i munden. Det er vigtigt at du generelt er opmærksom på hvordan I bruger sutten, i hvilke situationer og at det ikke bør påvirke hverken hendes sprog eller tandstilling.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske