Svar: Rektioner på vuggestuestart

2. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at din lille datter er glad for vuggestuen og at du har mulighed for at være fleksibel, så hun kan blive kørt ind i det tempo hun har behov for. Det er dejligt at du nogle gange kan give hende to lure og andre gange give hende en lur, netop fordi hun naturligt lige nu har brug for det sådan. Det kan dog være en god idé at du også prøver at lade hende sove i vuggestuen, så hun vænner sig til en hverdag hvor hun både er aktiv, spiser og sover - hvis det er sådan det skal være fremover.

Din datter kan ikke forholde sig til tid, hun ved ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer, hun ved ikke hvor du går hen når du går og hun ved ikke hvad tid du kommer igen. Hun fornemmer disse ting med sit indre ur og med de ting der sker i løbet af dagen. Det betyder at hvis du altid kommer og henter hende, når hun har spist og før hun skal sove, så vil hendes indre ur forvente at det er sådan der er. Så vil hun kunne sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme - fordi hendes indre ur fortæller hende at det er sådan det skal være. Hvis det er sådan det er, så er det naturligvis fint, så behøver du ikke ændre noget det næste halve år. Men hvis hun f.eks. nogle dage hentes af far og der hentes sent og også har dage, hvor du på sigt vil hente hende senere, så kan det være udmærket at lade hende prøve at have lidt længere dage i vuggestuen.

At hun lige nu søger brystet ekstra er helt naturligt og det er dejligt for hende at mødes med dig og få brystet, når I har været adskilt. MEN, det lyde som om at amningen bliver skruet lidt for meget op hos jer. Som jeg læser dit brev, så får hun både bryst når du henter hende, nogle gange måske en gang ekstra i løbet af eftermiddagen og du ammer også ekstra om natten ... og det bliver for meget. Mælken fylder for meget, det påvirker hendes appetit og med den alder hun har, så siger hun ikke selv fra brystet. Det er dig, der skal bestemme, hvor meget amning hun kan få. Hun ved ikke at hun har brug for mere ernæringsrigtig kost, hun søger det som gør hende mest tryg og som er let tilgængeligt. Det er helt naturligt fordi der sker så meget i hendes liv - og det er dejligt og ...

Annonce

... fint at du ammer, men det kan også blive for meget og det lyder som om at du er nødt til at holde igen.

Forkølelse og en række sygdomme er normalt når børn starter i vuggestue og det er rigtig dejligt at du har mulighed for det næste halve år og være fleksibel, så hun kan blive ordentligt rask, når og hvis hun bliver syg ... Det er især når børn starter i dagpleje og vuggestue at sygedagene stiger. Og man siger at det tager 2 vintre med masser af snot og sygdom før immunsystemet er bygget så godt op, at de begynder at kunne stå mere imod ...

Forkølelse og sygdom spiller naturligt også ind på appetitten og det kan sagtens være en forklaring på at hun lige nu ikke spiser så meget. Men hendes indtag af mælk spiller også ind og det er vigtigt at du ikke erstatter det manglende indtag af rigtig mad med mælk. Det er vigtigt at du ikke siger til dig selv, at hun jo skal have et eller andet og derfor giver hende brystet. I stedet skal du give hende mange små måltider hele dagen igennem og vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hendes alder spiller også ind på madindtaget - børn vil naturligt efter 1 års alderen ikke spise så meget og de begynder ofte også at spise mere selektivt. Det er ikke alt som automatisk kommes i munden og smages på og maden leges ofte mere med end den spises. Og netop derfor er de små hyppige måltider vigtige. Det er vigtigt at du servere mange forskellige ting og på den måde får hendes interesse for maden frem - og det er igen vigtigt at hun ikke får for meget mælk, da det så vil være sværere at få hende til at spise :)

Planen for dagen du sender ser umiddelbart fin ud og hos jer tænker jeg at der er tale om flere ting - det handler både om vuggestuestart, forkølelse, alder og udvikling, øget amning på grund af øget tryghedsbehov og letheden ved brystet, når hun er træt på grund af alle nye stimuli osv. Så du må prøve at finde balancen mellem at give hende bryst (1-2 gange i døgnet og ikke mere), tilbyde små varierede måltider, afhjælpe forkølelse med lidt lunt at drikke, rense næsen, evt. bruge en næsesuger osv. Holde hende, kramme, kæle osv. så hun stadig mærker at du er der og at du ikke har forladt hende osv.

Håber du kan bruge dette videre :) Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S