Svar: Rektioner på vuggestuestart
2. september 2012
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at din lille datter er glad for vuggestuen og at du har mulighed for at være fleksibel, så hun kan blive kørt ind i det tempo hun har behov for. Det er dejligt at du nogle gange kan give hende to lure og andre gange give hende en lur, netop fordi hun naturligt lige nu har brug for det sådan. Det kan dog være en god idé at du også prøver at lade hende sove i vuggestuen, så hun vænner sig til en hverdag hvor hun både er aktiv, spiser og sover - hvis det er sådan det skal være fremover.
Din datter kan ikke forholde sig til tid, hun ved ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer, hun ved ikke hvor du går hen når du går og hun ved ikke hvad tid du kommer igen. Hun fornemmer disse ting med sit indre ur og med de ting der sker i løbet af dagen. Det betyder at hvis du altid kommer og henter hende, når hun har spist og før hun skal sove, så vil hendes indre ur forvente at det er sådan der er. Så vil hun kunne sidde og spejde mod døren og vente på at du skal komme - fordi hendes indre ur fortæller hende at det er sådan det skal være. Hvis det er sådan det er, så er det naturligvis fint, så behøver du ikke ændre noget det næste halve år. Men hvis hun f.eks. nogle dage hentes af far og der hentes sent og også har dage, hvor du på sigt vil hente hende senere, så kan det være udmærket at lade hende prøve at have lidt længere dage i vuggestuen.
At hun lige nu søger brystet ekstra er helt naturligt og det er dejligt for hende at mødes med dig og få brystet, når I har været adskilt. MEN, det lyde som om at amningen bliver skruet lidt for meget op hos jer. Som jeg læser dit brev, så får hun både bryst når du henter hende, nogle gange måske en gang ekstra i løbet af eftermiddagen og du ammer også ekstra om natten ... og det bliver for meget. Mælken fylder for meget, det påvirker hendes appetit og med den alder hun har, så siger hun ikke selv fra brystet. Det er dig, der skal bestemme, hvor meget amning hun kan få. Hun ved ikke at hun har brug for mere ernæringsrigtig kost, hun søger det som gør hende mest tryg og som er let tilgængeligt. Det er helt naturligt fordi der sker så meget i hendes liv - og det er dejligt og fint at du ammer, men det kan også blive for meget og det lyder som om at du er nødt til at holde igen.
Forkølelse og en række sygdomme er normalt når børn starter i vuggestue og det er rigtig dejligt at du har mulighed for det næste halve år og være fleksibel, så hun kan blive ordentligt rask, når og hvis hun bliver syg ... Det er især når børn starter i dagpleje og vuggestue at sygedagene stiger. Og man siger at det tager 2 vintre med masser af snot og sygdom før immunsystemet er bygget så godt op, at de begynder at kunne stå mere imod ...
Forkølelse og sygdom spiller naturligt også ind på appetitten og det kan sagtens være en forklaring på at hun lige nu ikke spiser så meget. Men hendes indtag af mælk spiller også ind og det er vigtigt at du ikke erstatter det manglende indtag af rigtig mad med mælk. Det er vigtigt at du ikke siger til dig selv, at hun jo skal have et eller andet og derfor giver hende brystet. I stedet skal du give hende mange små måltider hele dagen igennem og vand af kop.
Hendes alder spiller også ind på madindtaget - børn vil naturligt efter 1 års alderen ikke spise så meget og de begynder ofte også at spise mere selektivt. Det er ikke alt som automatisk kommes i munden og smages på og maden leges ofte mere med end den spises. Og netop derfor er de små hyppige måltider vigtige. Det er vigtigt at du servere mange forskellige ting og på den måde får hendes interesse for maden frem - og det er igen vigtigt at hun ikke får for meget mælk, da det så vil være sværere at få hende til at spise :)
Planen for dagen du sender ser umiddelbart fin ud og hos jer tænker jeg at der er tale om flere ting - det handler både om vuggestuestart, forkølelse, alder og udvikling, øget amning på grund af øget tryghedsbehov og letheden ved brystet, når hun er træt på grund af alle nye stimuli osv. Så du må prøve at finde balancen mellem at give hende bryst (1-2 gange i døgnet og ikke mere), tilbyde små varierede måltider, afhjælpe forkølelse med lidt lunt at drikke, rense næsen, evt. bruge en næsesuger osv. Holde hende, kramme, kæle osv. så hun stadig mærker at du er der og at du ikke har forladt hende osv.
Håber du kan bruge dette videre :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske