Svar: Rød numse - 2 mdr.

8. juli 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres dreng får så rød numse og det lyder som om at lægen skal se på ham igen.

Det kan naturligvis være en reaktion på syren i urin og afføring og hvis du ammer kan du overveje om du spiser noget, der kan påvirke mælken og dermed irritere hans hud. Hvis du f.eks. har fået penicillin eller anden antibiotika, så kan det påvirke hans afføring, så huden irriteres ekstra. Det kan være en god idé at bruge en barrierecreme, som lægger sig som en beskyttende hinde på huden, så syren ikke kan trænge så hurtigt ind og så du kan nå at skifte ham.

Inotyol er god at bruge, hvis han er helt hudløs og huden er blank og skinnende og rød. Den bruges som en kur og burde hjælpe efter få bleskift .. Brentan mod svamp virker, hvis det er svampeinfektion han har.

Kunne det tænkes at han har ...

Annonce

... bleeksem? At han reagerer på bleerne I bruger og ikke tåler dem? Du skriver at det har været galt siden han var en uge gammel og måske har I der skiftet til et nyt blemærke og det kan være det han reagerer på .. I hvert fald kan det også være en overvejelse værd at prøve med et andet mærke i bleer.

Bruger du skumklude og vand, når du vasker ham, så kan du se om du kan få nogle klude der er ekstra bløde, eller prøve med helt bløde stofvaskeklude i stedet. Bruger du vådservietter, så kan det være en idé at prøve nogle andre eller helt at undgå dem, for at se om det gør nogen forskel.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Pas på ikke at gnide for meget og når du tørrer ham, så prøv at duptørre med en stofble eller et helt blødt håndklæde og lad ham lufttørre som du allerede gør. Jeg kan godt høre at du lyder til at gøre alt det rigtige ... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder