Svar: Rød numse - 2 mdr.
8. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres dreng får så rød numse og det lyder som om at lægen skal se på ham igen.
Det kan naturligvis være en reaktion på syren i urin og afføring og hvis du ammer kan du overveje om du spiser noget, der kan påvirke mælken og dermed irritere hans hud. Hvis du f.eks. har fået penicillin eller anden antibiotika, så kan det påvirke hans afføring, så huden irriteres ekstra. Det kan være en god idé at bruge en barrierecreme, som lægger sig som en beskyttende hinde på huden, så syren ikke kan trænge så hurtigt ind og så du kan nå at skifte ham.
Inotyol er god at bruge, hvis han er helt hudløs og huden er blank og skinnende og rød. Den bruges som en kur og burde hjælpe efter få bleskift .. Brentan mod svamp virker, hvis det er svampeinfektion han har.
Kunne det tænkes at han har bleeksem? At han reagerer på bleerne I bruger og ikke tåler dem? Du skriver at det har været galt siden han var en uge gammel og måske har I der skiftet til et nyt blemærke og det kan være det han reagerer på .. I hvert fald kan det også være en overvejelse værd at prøve med et andet mærke i bleer.
Bruger du skumklude og vand, når du vasker ham, så kan du se om du kan få nogle klude der er ekstra bløde, eller prøve med helt bløde stofvaskeklude i stedet. Bruger du vådservietter, så kan det være en idé at prøve nogle andre eller helt at undgå dem, for at se om det gør nogen forskel.
Pas på ikke at gnide for meget og når du tørrer ham, så prøv at duptørre med en stofble eller et helt blødt håndklæde og lad ham lufttørre som du allerede gør. Jeg kan godt høre at du lyder til at gøre alt det rigtige ... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske