Brev:
Ondt i de nye bisser
8. juli 2012
Alder:
10 mdr.
Ondt i de nye bisser
Kære Helen
Du ved jo helt sikkert hvor ondt de små poder kan få, når de er ved at få tænder. Vores dejlige glade pige på 10 mdr er lige nu ved at få de fire forreste tænder i overmunden samtidig. Det er faldet lidt uheldigt sammen med, at hun samtidig er startet i dagpleje, så det har rodet fuldstændig rundt på hende døgnrytme. Men den rytme håber vi da, at kunne finde tilbage til når tænderne er brudt helt igennem.
Hun har allerede fået de forreste to tænder i undermunden og dengang var hun slet ikke berørt. Men denne gang er hun meget berørt – hun savler meget, tager sig til munden, vil ikke altid spise, og har haft meget høj feber. Det har nu stået på i snart tre uger. Vi har haft hende til lægen to gange, for hun har kontinuerligt haft op til 40 i feber, men han har afvist, at det skulle være andet end tænderne driller. Den seneste uge har feberen da også været mere moderat og kun om aftenen og natten. Oveni det hele er hun blevet forkølet med voldsom hoste og konstant snotnæse som følge af febernætterne. Ja, det hele går jo hånd i hånd!
Vi giver hende panodil for håber at afhjælpe smerten og feberen. Det hjælper da også, men vi må jo kun give hende 4 x 5mg om dagen (hun vejer 10 kg) og det er ikke nok til at tage smerten hele dagen igennem. Lægen sagde, at han ikke vil give hende nogen smertemidler mod de ømme gummer, da de midler havde vist sig som blodfortyndende (synes i hvert fald det var det han sagde – der er nok at holde styr på, når man har vildbassen med hos lægen ;)). Men når vi googler hjælpemidler, finder vi flere forskellige anbefalinger.
Kan du hjælpe os med hvad vi kan gøre for at lindre smerterne? Jeg har læst om både noget der hedder Acetaminofen og danasan gummedråber – er det noget vi må give hende, uden at det har kedelige bivirkninger?? Har du andre forslag til hvordan vi kan lindre??
Hvornår må man begynde at anvende en hovedpude? Tror hun ville synes det hjalp på forkølelsen at få eleveret hovedet lidt mere, end hvad vi kan klare med et håndklæde under madrassen.
Håber virkelig du kan give nogle nye forslag for vi hænger efterhånden i laser og har ikke set skyggen af søvn i tre uger. Og så vil vi også gerne have vores skønne livsglade pige tilbage!
God sommer
Hilsen os