Ondt i de nye bisser

8. juli 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ondt i de nye bisser

Kære Helen

Du ved jo helt sikkert hvor ondt de små poder kan få, når de er ved at få tænder. Vores dejlige glade pige på 10 mdr er lige nu ved at få de fire forreste tænder i overmunden samtidig. Det er faldet lidt uheldigt sammen med, at hun samtidig er startet i dagpleje, så det har rodet fuldstændig rundt på hende døgnrytme. Men den rytme håber vi da, at kunne finde tilbage til når tænderne er brudt helt igennem.

Hun har allerede fået de forreste to tænder i undermunden og dengang var hun slet ikke berørt. Men denne gang er hun meget berørt – hun savler meget, tager sig til munden, vil ikke altid spise, og har haft meget høj feber. Det har nu stået på i snart tre uger. Vi har haft hende til lægen to gange, for hun har kontinuerligt haft op til 40 i feber, men han har afvist, at det skulle være andet end tænderne driller. Den seneste uge har feberen da også været mere moderat og kun om aftenen og natten. Oveni det hele er hun blevet forkølet med voldsom hoste og konstant snotnæse som følge af febernætterne. Ja, det hele går jo hånd i hånd!

Vi giver hende panodil for håber at afhjælpe smerten og ...

Annonce

... feberen. Det hjælper da også, men vi må jo kun give hende 4 x 5mg om dagen (hun vejer 10 kg) og det er ikke nok til at tage smerten hele dagen igennem. Lægen sagde, at han ikke vil give hende nogen smertemidler mod de ømme gummer, da de midler havde vist sig som blodfortyndende (synes i hvert fald det var det han sagde – der er nok at holde styr på, når man har vildbassen med hos lægen ;)). Men når vi googler hjælpemidler, finder vi flere forskellige anbefalinger.

Kan du hjælpe os med hvad vi kan gøre for at lindre smerterne? Jeg har læst om både noget der hedder Acetaminofen og danasan gummedråber – er det noget vi må give hende, uden at det har kedelige bivirkninger?? Har du andre forslag til hvordan vi kan lindre??

Hvornår må man begynde at anvende en hovedpude? Tror hun ville synes det hjalp på forkølelsen at få eleveret hovedet lidt mere, end hvad vi kan klare med et håndklæde under madrassen.

Håber virkelig du kan give nogle nye forslag for vi hænger efterhånden i laser og har ikke set skyggen af søvn i tre uger. Og så vil vi også gerne have vores skønne livsglade pige tilbage!

God sommer

Hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder