Svar: Bleskift og bad
1. juli 2012
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Din datter bør vaskes i bleområdet en gang dagligt og altid hvis der er afføring. Har hun kun tisset, så behøver du således ikke vaske hende hver gang du skifter ble. Det vil ofte være rigtig fint at vaske hende grundigt om morgenen, hvor hun har ligget med en stor og tung tisseble hele natten og i løbet af dagen kan du så vaske hende efter behov. Er der kun tale om en tisseble, kan du springe over.
Hvornår du bruger sæbe i badevandet afhænger helt af hvordan du synes det fungerer bedst. Det afhænger meget af hvor meget hår hun har - det kan være lettere at vaske håret, med lidt shampoo, hvis det er fyldt med sand fra sandkassen, sovs fra aftensmaden og diverse nullermænd .. men hvis hun stort set ikke har hår på hovedet, så vil det sandsynligvis stadig være fint, bare at vaske og skylle med vand.
Sæbe bruges for at rengøre huden og fjerne bakterier og skidt. Både det synlige og det vi ikke kan se. Sæbe findes i mange udgaver og når der er tale om små børn, så er det vigtigt at være opmærksom på indholdsstoffer, pH værdi osv. Man bør som udgangspunkt vælge svanemærkede eller blomstermærkede produkter, det vil sige produkter som ikke indeholder parfume eller hormonforstyrrende stoffer.
Olie har ikke rengørende effekt som sæbe har. Olie tilfører huden ekstra fedtstof og kan virke beskyttende på huden. Men man bliver ikke ren af at vaske sig i olie, hvis man kan sige det sådan :)
Med den alder jeres datter har vil det sandsynligvis være fint at bruge lidt mild babysæbe en gang imellem og hvis hun har tendens til tør hud, vil I også kunne variere med lidt babyolie eller smøre med lidt creme. Men ellers må det afhænge helt af hvor snavset du synes hun bliver og som sagt af hvor meget hår hun har - nogle børn vil i din datters alder have 1 cm hår, andre vil kunne få rottehaler - der er stor forskel ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske