Svar: Hysteri og søvn

5. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg håber at jeres efterfølgende dage i børnehaven har været bedre, for det er naturligvis ikke særlig rart at opleve at personalet skælder mere ud på børnene end de anerkender dem og leger med dem ...

Hvis det ikke er en enkeltstående dag, men noget du oplever som det generelle billede, så er det naturligvis relevant at tale med lederen af institutionen om, hvad det er du oplever og hvad du finder problematisk. Det vil her også være en god idé at drøfte legetøj og legemuligheder, tankerne bag at man vælger at det er pædagogmedhjælpere der er tilbage og de uddannede der tager på tur, i stedet for at blande personalet, vurdering af hvilke børn der skal med på tur og hvem der er tilbage hjemme, deres tanker om indkøring og hvordan din datter hjælpes til så god en start som muligt osv. Måske har de en virksomhedsplan, lavet til forældre, hvor du netop kan læse om de pædagogiske tanker de har gjort sig om forskellige ting og hvordan de arbejder :)

Og når det er sagt, så synes jeg naturligvis også at det er vigtigt at du er glad for stedet, hvor din datter skal gå. Og det er en rigtig dårligt start for både hende og jer forældre hvis du allerede efter én dag i institutionen er ked af det du ser og måden tingene foregår på. Hvis du allerede før hun nærmest er startet har det rigtig skidt med at hun skal være der, så skulle I måske undersøge muligheden for et andet sted, hvor I vil være mere trygge ved at hun er.

Det er meget vigtigt at vi som forældre kan have tillid til at de der passer vores børn tager sig af vores børn og er deres ansvar bevidst. Det er natuligt vigtigt at man som forældre føler, at man kan overlade sit barn i andres varetægt og at de der passer barnet vil passe på det, drage omsorg for det, stimulere det osv. Så barnet ...

Annonce

... har det godt imens det er adskilt fra sine forældre. Det gælder altid uanset hvad alder barnet har.

Med hensyn til middagslur og behov for søvn, så lyder det som om at jeres datter lige nu sover for lidt og det hænger sandsynligvis sammen med at der jo sker rigtig mange omvæltninger i hendes liv lige nu .. Hun oplever for meget til at kunne koble fra og overgive sig til søvnen. Som udgangspunkt vil hun naturligt falde i søvn, når hun er træt og vil vågne, når hun ikke behøver sove mere og derfor vil det som udgangspunkt være en god idé at lade hende sove, til hun vågner af sig selv. Men, når hun skal køres ind i en ny fast rytme, så vil det være en god idé at stå op til samme tid om morgenen også selvom det er weekend, fordi et fast stå op tidspunkt naturligt påvirker rytmen resten af dagen.

Det lyder også som om at hun egentlig har brug for en middaglur, men at der sker for meget til at hun kan falde i søvn. Og jeg synes ikke I skal kræve at hun sover, men at I holder fast i at hun skal hvile sig. Hun skal have et middagshvil, hvor hun lige får slappet af og koblet fra. Hun føler sig sandsynligvis som en stor pige i forhold til sin lillesøster - babyer sover og det gør store piger ikke .. så måske er der også en protest her.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Prøv at møde hende med et hviletidspunkt hvor hun skal ligge og slappe af, lytte til noget musik eller måske en historie på CD, sæt et æggeur til at ringe efter 1 time, så når uret ringer, så må hun stå op igen eller lignende :)

I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan I læse om søvn i forskellige aldre. Den vil være aktuel at læse i forhold til lillesøster, men der er også et helt kapitel om middagslure og søvn om dagen og netop hvornår børn er parate til at skippe deres lure ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre