Hysteri og søvn

5. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Hysteri og søvn

Hej Helen

Jeg har en datter der fylder 3 år om knap 2 mdr. Hun er en glad kvik pige, der taler godt er god til at lege både med sig selv, os forældre og andre børn. Hun er lidt forsigtig i starten med noget nyt, men tør så relativt hurtigt op og synes det er sjovt og spændende.

Hun har siden hun var 13 mdr gået i dagpleje og nydt at være sammen med de andre børn og været glad for sin dagplejemor der aldrig har haft nogen som helst episoder eller problemer med hende af nogen art.

Nu står vi så for at begynde i børnehave og vi har både været på besøg med dagpleje af flere omgange, været på besøg begge forældre sammen med hende og igår var hun og jeg i børnehaven fra 9-12, hvor jeg var sammen med hende hele tiden. Hun var meget glad for at jeg var der og sad ved mig den første time og kunne så begynde at lege lidt, men jeg skulle helst være hos hendes side.

Jeg er dog noget skuffet over børnehaven. Der er 2 stuer med 18 børn på hver stue. På hver stue er tilknyttet en pædagog og en medhjælper samt en ung i arbejde der lige var begyndt i praktik. Lederen var ikke til stede. Alle hilser pænt på, på nær ung i arbejde og den ene pædagogmedhjælper. De 2 pædagoger tager ud af huset med de store og er hurtigt væk. Tilbage er nu 2 pædmedhjælpere og ung i arbejde. Der laves ingen aktiviteter for børnene, der selv må finde lidt frem de vil lege med (og der er næsten ingen legesager og det der er, er i stykker, mangelfulde eller spredt for alle vinde) jeg finder en saks og noget papir min datter gerne vil sidde og klippe i og så sidder vi der, mens vi ikke ser pæd medhjælperens (den anden er ...

Annonce

... gået ud med nogle børn) .

Til frokost er der ikke særligt hyggeligt. Alt går ud på at børnene irettesættes med "sid ordentligt, ikke snakke så meget, spis nu, lad være med det, bliv siddende på din stol" og henvendt til hinanden taler de højlydt om et bestemt barns måde at spise på som de ikke synes er ordentligt og det er til at få spat af. Da børnene er ved at være færdig med at spise læser medhjælperens en bog med billeder som børnene skal sidde flere meter væk og se billederne på afstand hver gang hun har læst en side (tror du de hurtigt mistede interessen?" Vi skal derhen igen i morgen og hvis det er det samme jeg oplever ville det så ikke være ok at tage en snak med lederen?

Det skal også siges at 3 piger kom op at slås hvor jeg måtte blande mig da der ingen var på stuen! Det er lup lidt svært for min datter at knytte sig til en voksen når der ingen er. Jeg havde troet at jeg så vidt muligt bare skulle være der mens der var en voksen der skulle gøre tingene med min datter, så hun knyttede sig til dem der er i børnehaven.

Nå men det jeg egentlig skriver om er min datters søvn. Vi har prøvet at skippe middagsluren da hun blev ved med at stå ud af sengen og først faldt til ro omkring 21.30 selvom hun blev puttet kl 20. Hun sover dog generelt kun 9-10 timer om natten uden middagslur så hun er bare så træt og bliver komplet hysterisk på alle tidspunkter ila dagen, men bare hun får 1 time til middag har vi problemer med at få hende til at sove. Hun virker træt og vranten om morgenen, men hun protesterer hjerteskærende, hvis vi prøver at putte hende igen.

Hvordan skal vi gribe det an?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger