Svar: Undertøjet driller

16. maj 2012

Kategori:
Alder:
6 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du spørger om børn kan have tvangshandlinger og ja, det kan børn godt. Tvangshandlinger kaldes også OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og der kan være tale om både tvangshandlinger og tvangstanker.

De fleste børn der får OCD får dette i 8-10 års alderen og i teenagealderen og derfor ikke helt så tidligt, som din datter. Du skal naturligvis holde øje med hende og om det er noget du synes udvikler sig - og i givet fald kontakte jeres læge.

MEN, når det er sagt, så har børn også som du selv er inde på, naturlige faser i deres udvikling, hvor de har mange ritualer. Det er helt normalt at børn i en periode f.eks. ikke vil have at man træder på stregerne mellem fliserne eller at bamserne skal sidde på hylden i en bestemt række følge, eller at de skal gøre et bestemt ritual før de kan lægge sig til at sove eller lignende - og det behøver bestemt ikke være tegn på OCD.

Lige i forhold til undertrøjerne, så tænker jeg at det jo for det første kan være en ekstra måde at få din opmærksomhed på. Hun ved godt at du ikke vil have at hun retter på tøjet og ved at gøre det, så er hun sikker på at du ser hende ...

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvordan hun i øvrigt har det med berøring og med at røre ved ting? Kan hun f.eks. lide at lege med modellervoks og få ler på hænderne, kan hun lide at lave sandkager i sandkassen, kan hun lide at lege med ...

Annonce

... fingermaling, vil hun være med til at forme bollerne, når I bager boller og hun får bolledej i hånden?

Hvordan var hun som lille? Har hun været en pige, der gerne ville modtage kys og knus, sidde tæt og putte, kærtegne osv. eller har hun skubbet dig væk eller generelt ikke virket som en der syntes om at putte?

Jeg spørger fordi nogle børn er meget følsomme overfor berøring, man kalder det taktil overfølsomhed eller taktil skyhed og måske er det forklaringen hos din datter.

Børn som har taktil skyhed vil ofte vægre sig mod at få knus og kys, de vil ikke kunne lide at gå på bare tæer, de bryder sig ikke om at have beskidte fingre, de bryder sig ikke om at blive vasket, - kluden mod huden er ubehagelig osv. Ligesom nogle af dem ikke bryder sig særlig meget om tøj - de generes af sømmen, af vaskemærkerne osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er ergoterapeuter der har specialiseret sig i at hjælpe børn med taktil skyhed og måske var det noget for jer at få undersøgt. Det kunne være en forklaring.

I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt du skal lægge undertrøjerne væk så kan du naturligvis godt forsøge dette, - det bliver jo varmere i vejret. Du kan også prøve med en top i stedet for en undertrøje og se om hun vil synes om dette .. så er der ikke noget at stoppe ned i bukserne, for den er naturligt for kort og giver samtidig en følelse af ikke at være uden tøj under sin bluse :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre og har fået lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder