Svar: Undertøjet driller
16. maj 2012
Alder:
6 år, 6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du spørger om børn kan have tvangshandlinger og ja, det kan børn godt. Tvangshandlinger kaldes også OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og der kan være tale om både tvangshandlinger og tvangstanker.
De fleste børn der får OCD får dette i 8-10 års alderen og i teenagealderen og derfor ikke helt så tidligt, som din datter. Du skal naturligvis holde øje med hende og om det er noget du synes udvikler sig - og i givet fald kontakte jeres læge.
MEN, når det er sagt, så har børn også som du selv er inde på, naturlige faser i deres udvikling, hvor de har mange ritualer. Det er helt normalt at børn i en periode f.eks. ikke vil have at man træder på stregerne mellem fliserne eller at bamserne skal sidde på hylden i en bestemt række følge, eller at de skal gøre et bestemt ritual før de kan lægge sig til at sove eller lignende - og det behøver bestemt ikke være tegn på OCD.
Lige i forhold til undertrøjerne, så tænker jeg at det jo for det første kan være en ekstra måde at få din opmærksomhed på. Hun ved godt at du ikke vil have at hun retter på tøjet og ved at gøre det, så er hun sikker på at du ser hende ...
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvordan hun i øvrigt har det med berøring og med at røre ved ting? Kan hun f.eks. lide at lege med modellervoks og få ler på hænderne, kan hun lide at lave sandkager i sandkassen, kan hun lide at lege med fingermaling, vil hun være med til at forme bollerne, når I bager boller og hun får bolledej i hånden?
Hvordan var hun som lille? Har hun været en pige, der gerne ville modtage kys og knus, sidde tæt og putte, kærtegne osv. eller har hun skubbet dig væk eller generelt ikke virket som en der syntes om at putte?
Jeg spørger fordi nogle børn er meget følsomme overfor berøring, man kalder det taktil overfølsomhed eller taktil skyhed og måske er det forklaringen hos din datter.
Børn som har taktil skyhed vil ofte vægre sig mod at få knus og kys, de vil ikke kunne lide at gå på bare tæer, de bryder sig ikke om at have beskidte fingre, de bryder sig ikke om at blive vasket, - kluden mod huden er ubehagelig osv. Ligesom nogle af dem ikke bryder sig særlig meget om tøj - de generes af sømmen, af vaskemærkerne osv.
Der er ergoterapeuter der har specialiseret sig i at hjælpe børn med taktil skyhed og måske var det noget for jer at få undersøgt. Det kunne være en forklaring.
I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt du skal lægge undertrøjerne væk så kan du naturligvis godt forsøge dette, - det bliver jo varmere i vejret. Du kan også prøve med en top i stedet for en undertrøje og se om hun vil synes om dette .. så er der ikke noget at stoppe ned i bukserne, for den er naturligt for kort og giver samtidig en følelse af ikke at være uden tøj under sin bluse :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre og har fået lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske