Brev:
Undertøjet driller
16. maj 2012
Alder:
6 år, 6 mdr.
Undertøjet driller
Kære Helen,
Jeg har en sød, dejlig og sund pige på 6 ½ der går i børnehaveklasse.
Det eneste problem der er, at hun i de sidste par måder skulle rette sine underbukser/undertrøje fordi de ”driller”. Hun har altid haft det sådan, at tøjet skal sidde pænt. Men i de sidste par måder har hun haft det for vane at rette undertrøjen/underbukser lidt for ofte. Fx når hun vil sove og inden hun lægger sig i sengen eller inden vi kører ud af huset inden hun tager sko på, så skal undertøjet rettes.
Hun kan mærke at mor ikke bryder sig om det og jeg siger også at hun skal lade være med at gøre det, da det sidder hverken dårligere eller bedre af den grund.
Jeg har købt flere undertrøjer, i forskellige størrelser og modeller, i håb om at vi kan finde det rigtige sæt som ikke driller, men det viser imidlertid ikke at have nogen betydning. Jeg har overvejet, at ”gemme” undertrøjerne væk, i håb om at problem vil være løst, da hun ikke vil have noget at ”proppe ned” i underbukserne og rette på hele tiden. Men samtidig ved jeg at hun ville være ked af det og er bange for at det bliver for koldt for hende.
Jeg er bekymret om, hun lider af tvangshandlinger. Man har hørt om folk der går og vasker hænder flere gange før de synes at det er rene.
Så mine spørgsmål er:
Er tavngshandlinger noget som små børn kan have?
Er det mig der overfortolker situationen – skal jeg betragte det som en fase og noget der går over? Det skal siges, at jeg før hen har haft bekymringer ved mine børn, som viste sig at være indholdsløse.
Synes du at jeg skal prøve at gemme undertrøjerne væk og se hvordan det går?
Med venlig hilsen
En bekymret mor