Svar: Lidt tanker
13. maj 2012
Alder:
12 mdr.
Kære S og M´s mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)
Det har været en forvirret start på livet for jer alle sammen. Du har været så dårlig, at du intet rigtigt husker og din mand har naturligt været i krise, - på en gang er han blevet far igen og samtidig oplever han at du er rigtig dårlig og det er helt naturligt at han kun husker små brudstykker.
Det bånd der er mellem jer alle tre (alle fire), er dog ikke bliver svagere af denne oplevelse, måske snarere tværtimod, for det bliver jo pludselig virkeligt at livet er skrøbeligt og at I skal sætte ekstra meget pris på hinanden :) Og bådet mellem mor og barn vokser hele tiden og bestemt ikke kun de første timer efter fødslen.
Jeg er helt overbevist om at jeres dreng ikke har taget skade af fødselsoplevelsen og den forvirring osv. der har været. Han har været i favn hos sin far en stor del af tiden og han har sandsynligvis også sovet. Han er måske blevet tilbudt lidt mælk enten af far eller af en sygeplejerske og uanset hvad, så er han blevet taget rigtig godt imod og passet rigtig godt på. Fra min tid på barselsgangen og neonatalafdelingen, kan jeg uden mindste tvivl berolige dig med at personalet har taget sig af ham, hvis du eller din mand ikke har været i stand til det - og de har nydt muligheden for at sidde med den lille størrelse i favnen :) Han har ikke fået lov til at ligge og græde og være ked af det, han har været hos nogen hele tiden :)
Hans start på livet og den oplevelse I alle har haft med fødslen kan naturligt godt påvirke på den måde at "angsten for at miste" har fyldt lidt mere end det normalt ville gøre og det kan godt påvirke, så du måske har været ekstra omsorgsfuld overfor ham, har gået mere rundt med ham, vugget ham osv. Men det er ikke skidt, det er kun rigtig dejligt og netop det vil naturligt også styrke båndet imellem jer. Der kommer ikke noget dårligt ud af at have sit barn tæt på sig.
At du ikke har ammet S, men har ammet M, kan naturligvis godt gøre en forskel. Ikke på båndet mellem dig og drengene, men måske mere det at far naturligt tidligere har kunne tage over i forhold til S og det har været med til at knytte båndet mellem far og søn. På samme måde har det, at du har måtte tage dig af M også gjort at far og S er blevet mere knyttet og tætte - og igen, du skal prøve at se det som noget godt og dejligt. Det er ikke forkert og det er ikke fordi du har prioriteret forkert eller ikke gør det godt som mor overfor dine drenge, det er bare to forskellige situationer og det vigtigste er at begge børn trives og har det godt.
Og så kan drengene jo også være meget forskellige i temperament, i personlighed, så S måske ligner dig mere og derfor drager stor nytte af at være sammen med far, hvor M måske ligner far og måske derfor har ekstra meget brug for dig .. :) Bare en tanke, som du også kan tage med dig .. :)
Det bedste du kan gøre for begge dine drenge er at være der for dem, vise dem hver især at de er noget særligt og at de begge har en særlig betydning for dig. Ingen af dem kan undværes og erstattes, der er kun en af dem og de har begge særlig værdi, fordi de er ligepræcis som de er. Det giver børn selvværd og det er den bedste gave vi kan give vores børn :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre og at det giver en ro med på vejen, fortsat held og lykke og stort knus herfra! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske