Svar: Lidt tanker

13. maj 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære S og M´s mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Det har været en forvirret start på livet for jer alle sammen. Du har været så dårlig, at du intet rigtigt husker og din mand har naturligt været i krise, - på en gang er han blevet far igen og samtidig oplever han at du er rigtig dårlig og det er helt naturligt at han kun husker små brudstykker.

Det bånd der er mellem jer alle tre (alle fire), er dog ikke bliver svagere af denne oplevelse, måske snarere tværtimod, for det bliver jo pludselig virkeligt at livet er skrøbeligt og at I skal sætte ekstra meget pris på hinanden :) Og bådet mellem mor og barn vokser hele tiden og bestemt ikke kun de første timer efter fødslen.

Jeg er helt overbevist om at jeres dreng ikke har taget skade af fødselsoplevelsen og den forvirring osv. der har været. Han har været i favn hos sin far en stor del af tiden og han har sandsynligvis også sovet. Han er måske blevet tilbudt lidt mælk enten af far eller af en sygeplejerske og uanset hvad, så er han blevet taget rigtig godt imod og passet rigtig godt på. Fra min tid på barselsgangen og neonatalafdelingen, kan jeg uden mindste tvivl berolige dig med at personalet har taget sig af ham, hvis du eller din mand ikke har været i stand til det - og de har nydt muligheden for at sidde med den lille størrelse i favnen :) Han har ikke fået lov til at ligge og græde og være ked af det, han har været hos nogen hele tiden :)

Hans start på livet og den oplevelse I alle har haft med fødslen kan naturligt godt påvirke på den måde at "angsten for at miste" har fyldt lidt mere end det normalt ville gøre og det kan godt påvirke, så du måske har været ekstra ...

Annonce

... omsorgsfuld overfor ham, har gået mere rundt med ham, vugget ham osv. Men det er ikke skidt, det er kun rigtig dejligt og netop det vil naturligt også styrke båndet imellem jer. Der kommer ikke noget dårligt ud af at have sit barn tæt på sig.

At du ikke har ammet S, men har ammet M, kan naturligvis godt gøre en forskel. Ikke på båndet mellem dig og drengene, men måske mere det at far naturligt tidligere har kunne tage over i forhold til S og det har været med til at knytte båndet mellem far og søn. På samme måde har det, at du har måtte tage dig af M også gjort at far og S er blevet mere knyttet og tætte - og igen, du skal prøve at se det som noget godt og dejligt. Det er ikke forkert og det er ikke fordi du har prioriteret forkert eller ikke gør det godt som mor overfor dine drenge, det er bare to forskellige situationer og det vigtigste er at begge børn trives og har det godt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så kan drengene jo også være meget forskellige i temperament, i personlighed, så S måske ligner dig mere og derfor drager stor nytte af at være sammen med far, hvor M måske ligner far og måske derfor har ekstra meget brug for dig .. :) Bare en tanke, som du også kan tage med dig .. :)

Det bedste du kan gøre for begge dine drenge er at være der for dem, vise dem hver især at de er noget særligt og at de begge har en særlig betydning for dig. Ingen af dem kan undværes og erstattes, der er kun en af dem og de har begge særlig værdi, fordi de er ligepræcis som de er. Det giver børn selvværd og det er den bedste gave vi kan give vores børn :)

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre og at det giver en ro med på vejen, fortsat held og lykke og stort knus herfra! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor