Søvn om natten - 7 mdr.

13. maj 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn om natten - 7 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dit svar vedr. søvnproblemer om dagen. Vi er nu nede på to lure om dagen, og han sover længere tid ad gangen. Helst i sin egen seng og ikke så gerne ude, men det er SÅ meget bedre end før. Vi kører faste spise- og sovetider hver dag, og han kender rutinen og virker tryg ved den.

Vi kunne dog godt tænke os at få lidt bedre styr på nætterne, som jeg husker fungerede bedre før. Han sover meget uroligt og virker til at have behov for meget nærhed om natten og sover allerbedst, hvis han ligger ved siden af mig. Han sover indtil videre i vores soveværelse, men skal på sigt dele værelse med sin storebror. Vi tør dog ikke at rykke ham endnu, da nætterne fungerer så dårligt, at han uden tvivl vil vække storebror.

Vores døgnrytme ser nu således ud - jeg starter med det, der fungerer. :-)

6-6:30: Vågner og vi står op

7: Havregrød lavet på MME svarende til 180 ml med frugtmos + vand af kop (han er for træt til frugt senere på morgenen)

9: Puttes til formiddagslur, sover 1,5-2 timer

11:30: Frokost af rugbrødshapsere (1 skive) og grønsagsbjælker + vand af kop (han er vild med at tygge)

ca. 13:30: Flaske 180 ml og puttes til eftermiddagslur, sover ca. 1,5 time

15:30: Frugtmos, frisk frugt og en bjælke brød + vand af kop

17:30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (eller vores mad hvis det egner sig) + vand af kop

19: Gøres klar til natten, flaske 150-180 ml

19:15: Puttes og falder selv i søvn (han kan ikke holde sig længere)

20-22:00: Vågner adskillige gange og kan puttes med sut, er tydeligt træt, men kan ikke finde ro

22:00-23: Flaske 150-180 ml (skulle være drømmeflaske, men han vågner som regel, før jeg når at give ham flasken, svært ved at ...

Annonce

... trække ham længere)

00-02: Græder adskillige gange og mosler meget rundt, kan som regel puttes igen med sut og nussen

02-03: Vågner og græder meget inderligt, jeg prøver at trække ham, også ved at tage ham op i sengen, men han bliver ved, til han får flasken, drikker ca. 50 ml

05: Begynder at ligge uroligt, skal vendes og have sutten flere gange

Vores nætter er altså præget af megen uro, og jeg får sjældent sovet mere end et par timer ad gangen. Det er enormt hårdt, og jeg kapitulerer tit og tager ham op i sengen, fordi han så i det mindste er tættere på og dermed nemmere at nå.

Jeg har meget svært ved at bedømme, om han er sulten/tørstig eller har behov for nærhed eller "bare" har en dårlig vane. Han kan være helt utrøstelig om natten, indtil han får flasken, hvorefter han så kun drikker lidt og kan puttes igen. Jeg synes også, at han får rigeligt i løbet af dagen - får nok hvad der svarer til 600 ml MME som ren væske plus i hvert fald 150 ml mere og derudover lidt sødmælk i mosen og på rugbrødet. Han drikker også godt med vand til måltiderne, og jeg synes i det hele taget, at han spiser og tager fint på (han har et utal af elastikker både på arme og ben!).

Jeg fantaserer om bare 4-5 timers sammenhængende søvn, men kan i min trætheds tåger ikke gennemskue, hvad jeg skal gøre anderledes. Han virker ikke tilfreds med, at jeg bare nusser ham og giver ham sutten, når han vågner efter ca. 3 timers (urolig) søvn, og derfor får han også flasken

Jeg har læst din bog flere gange, men savner et mere målrettet råd til, hvad jeg kan gøre. Klokken er nu 21:20, og jeg har været hos ham 5 gange indtil videre for at vende ham og nusse ham i søvn. Suk.

Mange gode hilsner
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder