Brev:
Søvn om natten - 7 mdr.
13. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Søvn om natten - 7 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit svar vedr. søvnproblemer om dagen. Vi er nu nede på to lure om dagen, og han sover længere tid ad gangen. Helst i sin egen seng og ikke så gerne ude, men det er SÅ meget bedre end før. Vi kører faste spise- og sovetider hver dag, og han kender rutinen og virker tryg ved den.
Vi kunne dog godt tænke os at få lidt bedre styr på nætterne, som jeg husker fungerede bedre før. Han sover meget uroligt og virker til at have behov for meget nærhed om natten og sover allerbedst, hvis han ligger ved siden af mig. Han sover indtil videre i vores soveværelse, men skal på sigt dele værelse med sin storebror. Vi tør dog ikke at rykke ham endnu, da nætterne fungerer så dårligt, at han uden tvivl vil vække storebror.
Vores døgnrytme ser nu således ud - jeg starter med det, der fungerer. :-)
6-6:30: Vågner og vi står op
7: Havregrød lavet på MME svarende til 180 ml med frugtmos + vand af kop (han er for træt til frugt senere på morgenen)
9: Puttes til formiddagslur, sover 1,5-2 timer
11:30: Frokost af rugbrødshapsere (1 skive) og grønsagsbjælker + vand af kop (han er vild med at tygge)
ca. 13:30: Flaske 180 ml og puttes til eftermiddagslur, sover ca. 1,5 time
15:30: Frugtmos, frisk frugt og en bjælke brød + vand af kop
17:30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (eller vores mad hvis det egner sig) + vand af kop
19: Gøres klar til natten, flaske 150-180 ml
19:15: Puttes og falder selv i søvn (han kan ikke holde sig længere)
20-22:00: Vågner adskillige gange og kan puttes med sut, er tydeligt træt, men kan ikke finde ro
22:00-23: Flaske 150-180 ml (skulle være drømmeflaske, men han vågner som regel, før jeg når at give ham flasken, svært ved at trække ham længere)
00-02: Græder adskillige gange og mosler meget rundt, kan som regel puttes igen med sut og nussen
02-03: Vågner og græder meget inderligt, jeg prøver at trække ham, også ved at tage ham op i sengen, men han bliver ved, til han får flasken, drikker ca. 50 ml
05: Begynder at ligge uroligt, skal vendes og have sutten flere gange
Vores nætter er altså præget af megen uro, og jeg får sjældent sovet mere end et par timer ad gangen. Det er enormt hårdt, og jeg kapitulerer tit og tager ham op i sengen, fordi han så i det mindste er tættere på og dermed nemmere at nå.
Jeg har meget svært ved at bedømme, om han er sulten/tørstig eller har behov for nærhed eller "bare" har en dårlig vane. Han kan være helt utrøstelig om natten, indtil han får flasken, hvorefter han så kun drikker lidt og kan puttes igen. Jeg synes også, at han får rigeligt i løbet af dagen - får nok hvad der svarer til 600 ml MME som ren væske plus i hvert fald 150 ml mere og derudover lidt sødmælk i mosen og på rugbrødet. Han drikker også godt med vand til måltiderne, og jeg synes i det hele taget, at han spiser og tager fint på (han har et utal af elastikker både på arme og ben!).
Jeg fantaserer om bare 4-5 timers sammenhængende søvn, men kan i min trætheds tåger ikke gennemskue, hvad jeg skal gøre anderledes. Han virker ikke tilfreds med, at jeg bare nusser ham og giver ham sutten, når han vågner efter ca. 3 timers (urolig) søvn, og derfor får han også flasken
Jeg har læst din bog flere gange, men savner et mere målrettet råd til, hvad jeg kan gøre. Klokken er nu 21:20, og jeg har været hos ham 5 gange indtil videre for at vende ham og nusse ham i søvn. Suk.
Mange gode hilsner
Den trætte mor