Svar: Tatoveringer
24. april 2012
Alder:
5 år, 9 mdr.
Kære Hønemor
Informationscenter for Miljø & Sundhed skriver 8. februar 2012, at de ikke har kendskab til undersøgelser af børnetatoveringer eller overførselsmærker. Men der skal være en indholdsdeklaration på dem og du kan se efter f.eks. disse stoffer, der vurderes som problematiske:
Dipropylene glycol dibenzoate
Miljøstyrelsen foreslår klassificering R51/53, hvilket betyder: ”giftigt for organismer der lever i vand. Kan forårsage uønskede langtidseffekter i vandmiljøet”.
CI 19140
Miljøstyrelsen foreslår klassificering R68, hvilket betyder: ”Mulighed for varig skade på helbred”.
CI 15850
Miljøstyrelsen foreslår klassificering R40, hvilket betyder: ”Mulighed for kræftfremkaldende effekt”.
CI 42090
Miljøstyrelsen foreslår klassificering R68, hvilket betyder ”Mulighed for varig skade på helbred” og R52/53, hvilket betyder: ”skadeligt for organismer der lever i vand. Kan forårsage uønskede langtidseffekter i vandmiljøet”.
Pigment Red 57:1
Informationscenter for Miljø & Sundhed skriver endvidere: "Miljøstyrelsen vurderer, at der for op mod 90 procent af de godt 100.000 stoffer, som EU har registreret, ikke findes ordentlig datamateriale for mulige effekter. På den baggrund har Miljøstyrelsen lavet en liste over forslag til klassificeringer for de stoffer, som der er lidt eller ingen viden om. Listen bygger på computerberegninger, de såkaldte QSAR-modeller (Quantitative Structure Activity Relationships). Listen kaldes også kort for selvklassificeringslisten."
De foreslåede klassificeringer nævnt ovenfor er Miljøstyrelsens vejledende liste til selvklassificering af farlige stoffer.
Du kan læse mere på Informationscenter for Miljø & Sundhed på forbrugerkemi.dk
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske