Svar: Dagpleje eller børnehave?
20. marts 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Mamama
Der er meget stor forskel på at være i dagpleje og på at være i børnehave og hvad der er bedst afhænger helt af det enkelte barn.
I en dagpleje vil der ofte være 4, højst 5 børn sammen og man er i et privat hjem. Der kan være små børn og større børn og ikke nødvendigvis et barn på samme alder som din dreng, uden at det behøver være et problem. Dagplejere mødes i legestue og på den måde møder din dreng andre børn og børn i forskellige aldre, altså børn fra 0-3 år. Når dagplejer er syg, skal på kursus eller andet, så vil din dreng skulle passes i gæstedagpleje og det vil være normalt en af de dagplejere, han kender fra legestuen og dermed også sammen med børn, som han vil have mødt før.
I en børnehave vil der naturligt være børn helt op til 5-6 år og mange børn sammen. Der vil være flere børn på stuen. Det betyder naturligt flere udfordringer. Det vil være meget anderledes end at være hjemme eller i et privat hjem. En 2 års børnehave kan være en rigtig god idé - men det kan være hårdt, for et barn som aldrig er blevet passet ude, fordi det vil være en helt anden verden. Modsat kan man sige, at barnet jo slipper for at skulle skifte pasningsordning, din dreng vil kunne starte i børnehave og vil kunne få lov til at gå der indtil han skal i skole.
Det lyder ikke som om at du selv har mulighed for at vælge, hvad din dreng skal. Det lyder som om at I skal afvente og se hvad tilbuddet bliver ... Hvis du har mulighed for selv at få lidt indflydelse, så kunne du besøge både børnehaven og legestuen, hvor dagplejerne mødes og forsøge at danne dig et indtryk af, hvor du tror din dreng vil trives bedst :)
Med hensyn til børn og leg, og leg på tværs af alder, så er det sådan, at selvom børn er på lidt forskelligt alderstrin, så vil de forsøge at nærme sig hinanden aldersmæssigt: Hvis et barn på knap 2 år for eksempel leger med én, der kun er 1 ½, vil den ældste gå lidt ned i niveau og den yngste forsøge at strække sig – for at de kan nå til en fælles leg, hvor de begge to kan være med. Børnenes ønske om at kunne lege og kommunikere sammen er så stor, at de begge gør deres bedste for, at det skal kunne lade sig gøre.
Nogle gange kan man som forældre godt blive bekymret, hvis ens "store barn" leger med de yngre. Nogle forældre tænker om det måske er fordi barnet har svært ved at begå sig sammen med børn på egen alder, andre bliver bekymrede for om barnet så ikke lærer at lege og ikke udvikler sig, som barnet har bedst af. Men der er normalt ingen grund til bekymring. Ofte vil barnet have fine sociale kompetencer og at lege på tværs af alder er noget, begge børn lærer rigtig meget af, både den ældre og yngre. Det har stor betydning for deres evne til at indgå i sociale sammenhænge senere hen. Det er meget givtigt at lege med børn med en anden alder – både opadtil og nedadtil :)
Med hensyn til at lege, når I er på besøg hos veninder, så er det helt naturligt at han ikke synes det er særligt sjovt eller interessant. Han kan ikke lege selv særligt længe og når du sidder og snakker, så keder han sig rigtig meget. Du må medbringe legetøj, som du kan hjælpe med at lege med, selvom du også snakker voksensnak. Han er for lille til at kunne beskæftige sig selv i særlig lang tid af gangen ...
Legetøj, som du kan tage med kan være ting, der kan sættes sammen, hammerbræt, puslespil (knopbrikker), biler med funktion, hvor man trykker en figur ned og bilen kører, garage og bilbaner eller bondegård til børn fra ca 1.5 år. Store dublo-klodser kan også være en idé, en puttekasse eller f.eks. det klassiske fisher price kasseapparat, hvor man putter mønter i, trykker og drejer og skuffen åbner. Det kan godt fange hans opmærksomhed lidt tid .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske