Svar: Overvægtigt barn?
15. marts 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Far
Danske børn er ofte ret velnærede i det første leveår, blandt andet fordi de ammes rigtig meget og vi er her ofte også rigtig gode til at få dem igang med overgangskosten. Derfor skal små børn ikke betrages som overvægtige, selvom de ligger 2-3 kurver over gennemsnitskurven.
Når jeres datter bliver 2-3 år, så skal I begynde at holde øje med om der sker en øget tilvækst i hendes vægt og i øvrigt også altid sammenligne med, hvor meget hun vokser i højden. Hvis hendes vægt og højde passer sammen, hvis hun er det der kaldes "velproportioneret", så skal hun ikke betragtes som overvægtig, selvom hun størrelsesmæssigt ligger over gennemsnittet.
Hvis hun efter 2-3 års alderen øger sin vægt betydeligt mere end hun øger sin højde, så bør I være opmærksomme på risikoen for overvægt og tale med jeres læge omkring det.
Men lige nu må hun altså gerne ligge vægtmæssigt to kurver over gennemsnittet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske