Svar: Trist om aftenen
21. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Rebekka
Tilllykke med lillebror og velkommen til :) Dejligt at du har fået lyst til at selv at skrive, efter at have fulgt med på sidelinjen gennem længere tid :)
Der er ikke to børn der ligner hinanden og selvom man får to drenge og de har samme genetiske arvemateriale fordi de har samme mor og far, ja så er de forskellige og forløbet du har haft med storebror, behøver bestemt ikke gentage sig her anden gang. Det er alt for tidligt at sige noget om fremtiden og spå om, hvad tiden vil bringe, så lige nu tænker jeg at du er bedst med at tage en dag af gangen.
Du har en erfaring med dig og en historie, som du naturligvis skal lytte til. Det er rigtig vigtigt at du mærker efter, hvordan du og hele jeres familie vil trives bedst. Og ja, det kan godt være at du finder ud af at det på sigt betyder at det vil være godt hvis lillebror tager imod en flaske, fordi det gør at far kan tage mere over og du får frigivet tid til dig selv og til storebror. Og her er det rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og til, hvad I alle trives med og ikke kun tænker på regler og retningslinjer om at "børn skal ammes til de er 6 måneder". Det behøver de ikke blive, hvis hele familien er bedre tjent med noget andet.
Det der skal sætte dagsordnen hos jer er det der fungerer hos jer og ikke så meget, hvad du læser, hører, får at vide. Du skal tro på at det du gør er godt og at de valg du træffer er gode valg. Og du skal have det godt med at tage beslutninger. Drøft hvordan du har det med din mand og vælg sammen med ham, hvad I skal gøre hvornår. Lyt til dig selv og være åben omkring hvordan du har det. Så kommer I rigtig langt.
Du har sandsynligvis ret i at små succesoplevelser vil eliminere den frygt du føler. Du skal lige nu lære din lille nye dreng at kende, I skal finde ud af hinanden og i takt med at du lærer ham at kende, finder ud af hvordan du hjælper ham bedst - i takt med at du mærker at det du gør virker - at han bliver mæt, når du giver ham mad, at han falder til ro, når du trøster ham osv. så vil du naturligt også begynde at tro mere på dig selv og på det du gør.
Storebror har grædt meget, rigtig meget. Han har været rigtig svær at trøste og det har naturligt været frustrerende for dig. Du har følt en stor afmagt, når du ikke har kunne trøste og berolige ham og du har sandsynligvis ofte følt dig som en dårlig mor, følt at du ikke gjorde det godt nok, at du ikke slog til - fordi intet at det du gjorde syntes at virke. Og nu er du så blevet mor igen og naturligvis kommer de følelser op i dig - vil du nu kunne gøre det godt nok, er du nu god nok ... Og tro mig - ja du er god nok. Jeg er helt sikker på at du er god nok!
Måske har du brug for hjælp til at se det. Måske vil du have rigtig stor glæde af at en sundhedsplejerske kommer hos dig forholdsvist tit og taler med dig om alt det gode du gør, så du selv også mærker det og ser det :) Nogle sundhedsplejersker er uddannet marte-meo terapeuter og måske er der en sundhedsplejerske, der hvor du bor, som kender til dette og kan tilbyde det - prøv at spørge. Det kan også være at din sundhedsplejerske kan henvise dig videre. Det lyder som om at du har en god sundhedsplejerske, som er opmærksom på dig. Du fortæller at det bla. er sundhedsplejersken der har fået dig genindlagt på barselsgangen.
Det tager tid at etablere en amning. Hvis fødslen er forløbet normalt og barnet har været lagt til fra starten og alt er gået planmæssigt, så vil det ofte tage ca 3 uger at etablere en amning. Så din dreng og du skal stadig have tid til at få det til at fungere og han skal have lov til at die, som han viser behov for. Jo hyppigere han spiser, jo mere mælk producerer du og det er vigtigt at få godt gang i mælkeproduktionen fra starten :)
Hvis han falder for meget i søvn og amningen derfor trækker for meget ud så prøv at skifte ham undervejs i en amning. Start med at amme ham fra det ene bryst, skift ham så han igen vågner op til dåd og læg ham så enten til samme bryst igen i en ny ammestilling eller læg ham til modsatte bryst og lad ham spise der.
Jeg kan godt fornemme at du næsten ikke kan vente til han bliver større og det er okay. Nogle kvinder er ikke så vilde med spædbørn men elsker de lidt større børn som responderer på en lidt anden måde og måske også nogle gange er lettere at aflæse og det er okay. Men prøv også at nyde den spæde tid som I er i lige nu og prøv at udnytte tiden til at lære ham at kende.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne sove igennem om natten. Det betyder at de vil skulle have mælk når de puttes om aftenen, igen inden midnat og så igen tidlig morgen. Det er altså amning/flaske midt nat der springes over og at sove igennem i denne alder er at sove fra ca kl 24 til 05/06. Altså 5-6 timer. Indtil 6 måneders alderen vil de fleste børn have brug for mælk hver 3-4 time og helt spæde børn som din dreng kan sagtens have brug for at spise hyppigere end det.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Glæder mig til at følge dig:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske