Brev:
Trist om aftenen
21. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Trist om aftenen
Kære Helen
Her sidder jeg så på barselsafsnittet med en dejlig søn født i onsdags. Fødslen var fin, 2,5 timer i det hele, så det gik stærkt. Vi har en på 3,5 derhjemme og han er glad for lillebror og vil gerne kysse ham hele tiden. Så egentlig er det jo en dejlig kernefamilie og alligevel...
Med til historien hører, at vores store dreng havde kolik og vi var allesammen så udkørte da vi aldrig fik sovet. Det gjorde at jeg udviklede en eller anden angst for nætterne, her var det værst. Han skreg konstant, faldt ikke til ro og når han endelig faldt til ro, ja så sku han spise igen. Derfor fik jeg ingen søvn. Jeg hadede det som pesten og holdt vejret hver gang han sku puttes, fordi han altid vågnede med det samme igen.
Det virker som om oplevelsen ik er ude af kroppen i forhold til den næste. Jeg får fysisk ubehag når vi nærmer os kl 18 eller 19 for nu bliver det aften og snart nat... Og hvad venter mig så. Jeg bliver trist og lidt grådlabil, og jeg får ondt i maven fordi jeg frygter natten og at jeg ik får sovet nok og at jeg mister overblikket på grund af for lidt søvn.
Min sundhedsplejerske og læge mente det ku være godt med et par overnatninger på barselsgangen. Jeg var ellers taget hjem efter ambulant fødsel. De ville kunne træde til, hvis der var behov.
Natten her er gået okay, ammede kl 20 og kl 23.40, kl 2.00, kl 04.00 og kl 07.30. Han faldt rimeligt hurtigt i søvn. Så jeg åndede lettet op imorges og tænkte, yes endnu en nat er overstået. Er det succesoplevelser der ska til for at eliminere de følelser og den frygt eller hvad ka jeg gøre?
Jeg synes også at han sutter temmelig længe, om natten ca en halv til en hel time, han falder meget i søvn. Er det normalt og er det normalt at de melder sig hver anden time nogle gange? Hvis han har brugt godt en halv time til den første amning, så er han jo rent faktisk på banen igen 1,5 timer efter.
Hvornår har de nogle længere strækning natten, hvor de ikke spiser så tit? Må indrømme, at jeg glæder mig lidt til det, for jeg er bare ikke god til natteroderiet. Man anbefaler jo fuldamning i 1/2 år, men kan man supplere med en flaske til natten, når han blir lidt ældre, så han måske kan sove lidt mere eller?
Vores store dreng sov igennem allerede da han var 3 mdr. Men han fik speciel modermælkserstatning, da hans tarmsystem var så underudviklet og mine brystvorter var helt ødelagt fordi han havde for kort tungebånd.
Jeg har hørt nogen sige, at børn ikke behøver mælk om natten når de har en vis fødselsvægt eller alder, er det korrekt? Er det realistisk at man kan stoppe med at amme om natten når de 6 mdr?
Det var mit lille essay og en hel masse spørgsmål.
Tak for nogle dejlige svar, jeg har læst meget i brevkassen i forbindelse med min første dreng. Nu glæder jeg mig til dit svar på mit første brev.
Kærlig hilsen Rebekka