Får ikke nok mælk

21. februar 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Får ikke nok mælk

Kære Helen

Tak for dit svar vedr. ændringer i vores datters døgnrytme. Synes dine forslag lyder rigtig fornuftige og vi vil begynde gradvis at lave ændringerne, for ikke at trække det hele ned over hovedet på hende på én gang.

Der er i mellemtiden dukket et nyt spørgsmål op. Du skriver, at nu hvor vores datter er begyndt at få grød, får hun måske ikke nok mælk ved mig. Jeg tror helt sikkert, du kan have ret. Godt nok tror jeg ikke, at hun har fået mere end ¾ - 1 dl. grød pr. måltid som du anbefaler, hvilket dermed ikke burde påvirke den mængde mælk hun dermed kan spise, inden hun bliver lagt ud til en lur. Men over den seneste uges tid (måske lidt mere) er hun blevet mere og mere utilfreds med at spise ved mit bryst i dagstimerne. Så hun har kun taget nogle få slurke og bliver så rigtig sur, hvis jeg forsøger at få hende til at spise mere. (Jeg er helt sikker på at jeg stadig har mælk nok at tilbyde hende!).

Jeg har indtil nu slået det hen med, at hun jo så nok ikke er sulten og har dermed blot puttet hende til en lur. Men når du så skriver, at hun muligvis får for lidt mælk, slår det mig, at hun måske stadig har behovet for, at få den mælk hun bare ikke vil have ved mig og hun dermed er nødt til i stedet for at blive tilbudt mælkeerstatning (det vil hun nemlig meget gerne have).

Om natten vil hun stadig gerne spise ved mig og spiser meget de to 2-3 gange i løbet af natten, hvor jeg giver hende mad.
Jeg vil endda tilføje, at hun de seneste par dage, har været meget pylret, hver gang hun har været vågen lidt tid, hvilket slet ikke ligner hende! Først har ...

Annonce

... vi antaget, at hun måske havde hård mave. Men nu har hun haft afføring og var bagefter stadig meget pylret og konsistensen af afføringen var helt fin og stor (konsistens som ustørknet cement). Her tænker jeg igen, at det måske ikke har drejet sig om hård mave, men i stedet at hun har været lidt i underskud på mælk/væske?! (er spændt på hvor ofte hun nu vågner i nat og vil spise ved brystet!?)

Mit spørgsmål beror på, hvor meget modermælkserstatning hun bør spise inden hun skal sove? Det drejer sig om fire gange om dagen: inden hun puttes til formiddagslur, inden hun puttes til eftermiddagslur, inden hun puttes til power nap og inden hun puttes til aften. Grunden til at jeg spørger er, at hun nogle gange virker som om, hun kan spise uendeligt af den mælk vi giver hende på flaske. Hun virker ikke til selv at sige stop, hvilket er det vi er vejledt til at kigge efter. Men hun skal jo heller ikke have en hel dagsration på én gang, bare fordi hun slubrer i sig. Så hvad vil en normal mængde være per gang, for en pige på hendes størrelse og taget i betragtning at hun spiser 2-3 gange ved mig om natten??

Hun er 5,5 mdr.
Vejer ca. 8,5 kg
Måler ca. 67 cm

Kan vi evt. have en pige som er dehydreret, når hun nu har afvist mig ved brystet og ikke er blevet tilbudt mme i stedet? Hun får godt med vand til hvert måltid grød (får grød to gange stadigvæk, men vi vil snarest indføre tre gange som du anbefalede).

Desuden, er det normalt at hun allerede siger fra overfor brystet i dagstimerne, når hun ikke er ældre?

Endnu en gang, tak for din hjælp.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!