Svar: Vuggestuestart - 13 mdr.

29. januar 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorte

Velkommen tilbage og tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt :)

Det lyder som om at jeres datter trives rigtig godt, hun er ved at falde godt til i sin nye dagpleje og er glad for at komme der, føler sig tryg og er stille og roligt ved at lære dagplejer at kende og forholde sig til hverdagen. Derfor vil det naturligt være synd at flytte hende nu.

Men hvornår det vil være passende afhænger af rigtig mange ting og det er desværre ikke muligt at sige at det altid passer bedst på et bestemt tidspunkt ..

Det betyder naturligvis noget hvordan jeres datter trives det sted, hvor hun er. Det har noget at sige, om dagplejesystemet fungerer rigtig godt hvor I bor, så hun kun er hos sin dagplejer og hos en fast gæstedagplejer, hvis den faste dagplejer ikke kan have hende hos sig en dag.

Det har også noget at sige, hvordan hun trives med de andre børn, som de har det godt sammen, om gruppen af børn er god. Om hverdagen er god for jeres datter, om hun aktiveres, udfordres, mødes som hun har brug for osv.

Ligesom det naturligvis har noget at sige, hvordan vuggestuen eller børnehaven fungerer, hvis I vælger hun skal være der. Hvor store grupper af børn er der på en stue, hvordan er normeringen af pædagoger, er de uddannede, er der gode lege- og aktivitetsmuligheder, bliver hun mødt som hun har brug for osv. osv.

Det har betydning at I venter en lille ny og at hverdagen naturligt også skal hænge sammen med at hente og bringe først en og senere så to børn - der er og bliver mere logistik i at få hverdagen til at hænge sammen :)

og så er der naturligvis det I selv også tænker en del over, hvordan kan det passe med flytning og at blive storesøster. Og generelt må jeg sige, at det er en dårlig idé at flytte jeres datter nogenlunde samtidig med at I ...

Annonce

... regner med at den lille ny kommer. Det vil være to meget store skift på en gang. Så enten skal hun flyttes i god tid før, eller også så lang tid efter som muligt.

Som udgangspunkt vil det nok være bedst at flytte hende før, fordi det naturligt vil give jer muligheden for at køre hende godt ind. Det er netop vigtigt at hun er godt kørt ind og har fundet sin rolle i institutionen, når den lille ny kommer. For det er vigtigt at hun kan være sig selv, være som hun plejer, glide ind i mængden af de andre børn, som hun så kender godt - fordi hun hjemme jo skal bruge rigtig mange ressourcer på at finde sin nye rolle, at være storesøster og skal finde ud af at dele mor og far med en anden. Man kan på en anden måde sige, at det er vigtigt at institutionen eller dagplejen på den måde er hendes frirum :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en god idé at skifte i løbet af sommeren. Det er et dejligt tidspunkt at skifte på, børnene leger ofte mere ude, og humøret og overskuddet er også naturligt større, når vejret er godt. Det er svært at komme af sted om morgenen, til et nyt sted og have overskud til dette, hvis det er koldt, trist og vådt .. Alternativet er at lade hende blive i dagplejen til hun kan komme i børnehave. Det er også en mulighed hvis dagplejen fungerer rigtig godt og hun trives med at være der. Det afhænger som sagt helt af hvordan I oplever hun har det og hvad der vil fungere bedst for jeres lille familie.

Måske skulle I lave en plus og minus seddel for henholdsvis dagpleje, vuggestue og børnehave og ud fra dette vurdere, hvad der så får flest plusser og derfor bliver jeres valg ... Med i tankerne skal I jo naturligt også have, hvad jeres ønsker er for den lille ny, når det bliver tid til at han eller hun også skal passes ude ... :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder