Brev:
Vuggestuestart - 13 mdr.
29. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Vuggestuestart - 13 mdr.
Hej Helen
Tusind tak for muligheden for at skrive til dig. Jeg har ofte brugt dine svar til andre medlemmer og fået meget ud af dem.
Vi har en datter på 13 måneder, som bliver storesøster til september måned. Det glæder vi os rigtigt meget til.
Vores datter går i dagpleje nu. Hun startede hun en dagplejer da hun var 9 måneder gammel, men grundet nogle problemer hos den dagplejer var hun nødt til at skifte dagpleje igen her i januar. Det skifte har hun taget så flot. Hun trives og er glad. Hun græder en lille smule når jeg går om morgenen, men dagplejemoren siger det stopper meget kort tid efter og at hun er tilpas hele dagen.
Dagplejen ligger nogle kilometer fra os - og vi har hele tiden gerne ville ha hende i vuggestue, når hun er blevet lidt ældre. Vi synes det er lidt tidligt for hende endnu, og vurderede at det bedste for hende var de mere rolige rammer ved at være hos en dagplejemor hver dag, hvor der ikke er så mange børn.
Vores datter har et ret godt nummer på ventelisten, og vil sandsynligvis kunne komme ind ret hurtigt efter vi ønsker det. Vuggestuen er en integreret institution og når hun når børnehavealderen kan hun blive i samme institution. Samtidig ligger den tæt på os, hvilket er rigtigt praktisk i hverdagen. Det praktiske tæller dog naturligvis ikke så højt, som at hun har det godt og får de bedste vilkår. Vuggestue pladsen kan hun få indtil den måned, hvor hun fylder 2 år - dvs. december 2012.
Når nu hun skal være storesøster i september er vi dog lidt i tvivl om hvornår det er bedst at ønske vuggestuen fra.
Det er nok en stor omvæltning der pludselig også er en baby i huset, selvom hun ikke er så gammel. Hvor meget vil hun registrere det i 21 mdr.s alderen ? Er det bedst at lade hende være i dagplejen, hvor hun trives og så vente med at tage skiftet til hun skal i børnehaven ? Vil et skifte før eller efter hun er blevet storesøster være at foretrække ? Hvor længe vil vi skulle påregne af tid, før hun er kørt så godt ind at hun er klar til ting på hjemmefronten også forandrer sig ?
Vores datter er en meget tillidsfuld lille pige. Hun skal lige se nye steder an, men 'tøer' rigtig hurtigt op, og så er hun glad. Det vil vi rigtigt gerne bevare, og er bange for at mange skift og ændringer i hverdagen kan gøre hende utryg.
Med venlig hilsen
Dorte