Svar: Sprog, ske og hud
23. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er stor forskel på børn og på hvordan sprogudviklingen forløber og hvor nogle børn taler meget hurtigt, er andre længere tid om at bruge sproget, men taler i stedet med fagter og mimik. Nogle børn har svært ved at udtale ord, lære nye ord eller sætte ord sammen til sætninger, andre børn har et meget stort ordforråd, men har svært ved at fortælle om ting på en sammenhængende måde.
De fleste børn vil omkring 12 måneders alderen begynde at pege på genstande, som de gerne vil have fat i, genstande som din søn gerne vil have du ser på. Han vil f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når du så svarer 'det er en bold', så vil han ofte forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Stille og roligt begynder han at kunne følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser ham hvordan og siger "klappe". Det kan også være at kaste/trille med en bold, hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Han vil pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen vil de fleste børn begynde at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo". Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 24 måneder begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far)...
Så sproget er hele tiden i udvikling og ud fra det du fortæller, så lyder det som om at jeres dreng taler som man gennemsnitligt vil forvente af hans alder. Han lyder interesseret i at tale og kommunikerer, han lytter, suger til sig og I læser meget med ham, synger osv. og bruger sproget på forskellige måder i det daglige - og det er rigtig godt.
Med hensyn til at gå, så lyder det også som om at han er fint med her. Det at gå har forskellige faser:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er forskel på børn. Din dreng lyder til at være godt igang og det er helt naturligt at han stadig har brug for tid - nogle børn lærer det hurtigt, andre børn er flere måneder om at komme igennem alle faser :)
Med hensyn til at spise selv, så vil han stadig ofte spise med fingrene og vil foretrække dette. Han vil også kunne spise med en gaffel. Det er fint at I også forsøger med en ske og lader ham prøve selv, - de fleste børn mestrer dog ikke dette før de er omkring 16 måneder ... Så ja, I skal stadig made ham og hjælpe ham og sikre ham mad nok og det vil være en rigtig god idé at han får grød om morgenen, får grød som godnatmad, får mosede grøntsager sammen med mad i stykker om aftenen og får f.eks. lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen - og alt sammen noget I hjælper ham med at spise. Maden i små og større stykker kan han selv spise, både gnave af og også spise med fingrene .. :)
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold - f.eks. barnets kinder i vintermånederne.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadigt forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.
Det kan anbefales at du ikke kun bruger en type, men prøver at variere lidt mellem forskellige produkter. Det anbefales også at bruge produkter der ikke indeholder parabener, parfume eller farvestoffer.
Det kan også anbefales at undgå creme med carbamid, da det kan svie og irritere den sarte hud.
Miniderm Creme, som I bruger nu, indeholder 20 % glycerol i et blødgørende cremegrundlag, som indeholder 24 % fedt. Glycerol binder vandet i huden, så huden bliver mindre tør. Miniderm er et lægemiddel der kan købes uden recept.
Du kan godt forsøge med andre typer creme, især nu hvor det er vinter og dermed typer med et højere fedtindhold og du kan også prøve at smøre ham med lidt olie f.eks. til natten. Det der er vigtigt er at du vælger et produkt som ikke indeholder skadelige stoffer og du skal være opmærksom på at forskellige olier og produkter der sælges som "naturlige" eller "økologiske", godt kan indeholde parfumestoffer fra æteriske olier og dermed give allergi. Det kan være en god idé at se efter "blomster" eller "svanemærket".
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske