Sprog, ske og hud

23. januar 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Sprog, ske og hud

Kære Helen,

Nu er min dreng snart 13 måneder gammel og jeg er lidt bekymret over at han ikke rigtigt siger nogle ord.

Han har enkelte gange sagt muhh (når vi ser en ko i en bog) og han siger også mama mama... men vi ved ikke helt om han hentyder til mig. Han forstår meget - eks. "vil du give mor sutten", "du skal sove nu" osv. Han har peget siden han var 10 måneder gammel og når vi siger "kan du pege på lyset" så peger han på lyset osv.
Men ingen tydelige ord. Vi snakker MEGET med ham og læser bøger med ham.
Han har altid pludret meget da han var mindre, men sprogligt har han ikke udviklet sig de sidste mange måneder - andet end at han nok forstår mere af hvad vi siger til ham. Vi synes ikke at der er noget galt med ...

Annonce

... hørelsen.

Motorisk har han været ret hurtig til at kravle, fra 6,5 måned, men han er først nu begyndt at tage enkelte skridt fra stol til stol selv.

Skal vi egenlig stoppe med at made ham nu?
Oftest giver vi ham en ske eller gaffel i hånden også er han selv med til at spise, mens vi samtidig mader ham. Men han er stadig ikke god til at få mad på skeen og holde det på skeen indtil den når munden :-)

Til sidst vil jeg høre dig omkring lotion.
Min dreng har haft ekstrem tør hud siden fødslen, det er dog blevet bedre. Han bliver dagligt smurt ind i miniderm efter sundhedsplejerskens anvisning. Men er det bedre at vi går over til mandelolie eller noget andet mere naturligt, nu hvor det er blevet lidt bedre?

Tak for din hjælp.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.