Brev:
Sprog, ske og hud
23. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Sprog, ske og hud
Kære Helen,
Nu er min dreng snart 13 måneder gammel og jeg er lidt bekymret over at han ikke rigtigt siger nogle ord.
Han har enkelte gange sagt muhh (når vi ser en ko i en bog) og han siger også mama mama... men vi ved ikke helt om han hentyder til mig. Han forstår meget - eks. "vil du give mor sutten", "du skal sove nu" osv. Han har peget siden han var 10 måneder gammel og når vi siger "kan du pege på lyset" så peger han på lyset osv.
Men ingen tydelige ord. Vi snakker MEGET med ham og læser bøger med ham.
Han har altid pludret meget da han var mindre, men sprogligt har han ikke udviklet sig de sidste mange måneder - andet end at han nok forstår mere af hvad vi siger til ham. Vi synes ikke at der er noget galt med hørelsen.
Motorisk har han været ret hurtig til at kravle, fra 6,5 måned, men han er først nu begyndt at tage enkelte skridt fra stol til stol selv.
Skal vi egenlig stoppe med at made ham nu?
Oftest giver vi ham en ske eller gaffel i hånden også er han selv med til at spise, mens vi samtidig mader ham. Men han er stadig ikke god til at få mad på skeen og holde det på skeen indtil den når munden :-)
Til sidst vil jeg høre dig omkring lotion.
Min dreng har haft ekstrem tør hud siden fødslen, det er dog blevet bedre. Han bliver dagligt smurt ind i miniderm efter sundhedsplejerskens anvisning. Men er det bedre at vi går over til mandelolie eller noget andet mere naturligt, nu hvor det er blevet lidt bedre?
Tak for din hjælp.