Svar: Rund sut vs flad sut
16. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Vi er alle lidt forskellige, ikke bare i højde og drøjde, øjenfarve og hårfarve, men også f.eks. vores mund og hvordan munden er opbygget. Nogle har en bred tunge, andre en smal, nogen har en høj gane, andre en lavere gane, nogle har en bred gane, andre en smal gane osv. Og den anatomiske form på munden vil naturligt have noget at sige i forhold til, hvorvidt barnet trives bedst med en rund eller flad sut.
Alle sutter kan give skade på tænderne og kan påvirke barnets sproglige udvikling hvis de bruges for meget. Og det er derfor mest et spørgsmål om at I forsøger at bruge sutten mindst muligt. Det betyder at jeres datter kan få sutten, når hun skal sove, men det er rigtig fint at den falder ud af munden når hun sover og at hun ikke vænnes til at sove med den hele tiden, ligesom hun naturligvis også kan få sutten, hvis hun er rigtigt ked af det og den beroliger og trøster. Men hun skal ikke have den altid og kan ofte sandsynligvis godt trøstes uden en gang imellem.
Så lad jeres datter beholde den sut, som hun finder ro og trøst ved, men brug generelt sutten med fornuft :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske