Svar: Bider negle
11. januar 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Anne
Børn gør som vi gør og ikke som vi siger - og jeres dreng spejler sig i det han ser og har nu fundet ud af at han kan bide sine negle ...
I må prøve at finde ud af, hvornår han gør det og ikke sige stop, av, skælde ud eller andet, for så vil han naturligt føle det endnu mere interessant og vil bide endnu mere negle. Hvis han oplever at han kan få særlig opmærksomhed ved at bide sine negle, så er det sjovt at blive ved ..
Det er vigtigt at du prøver at aflede ham uden at gøre et nummer ud af det. Giv ham noget andet at gumle på, bruger han sut, så giv ham evt. sutten lidt ekstra, men giv ham også noget mad, som kræver mere tyggemodstand. Det kunne være et stykke knækbrød, en gulerod, et stykke ristet rugbrød, en brødskorpe eller lignende, så han får sin lyst til at bruge munden stillet og samtidig drejes væk fra det han er igang med på en naturlig måde.
Du skal sikre dig at hans hænder og negle er rene og klippes, så der ikke er generende neglerødder eller andet han kan blive fanget i at ville bide i eller pille i.
Du kan naturligvis overveje om du vil komme "go-negl" eller noget tilsvarende på hans negle, fordi det smager rigtig grimt. Men der er en risiko for at der jo så netop sættes ekstra fokus på neglene og neglebideriet og at problemet derfor forstærkes og ikke afhjælpes. Du kan evt. putte det på når han sover, så han ikke ved det, ikke registrerer det ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske